Foto Peter Knutson

Skolans kunskapssvek

Idag skriver jag på DN debatt tillsammans med Kungliga Vetenskapsakademiens styrelseordförande Christina Moberg och professorerna Ulf Danielsson och Åsa Wikforss, om skolans relativiserande kunskapssyn.

I Skolverkets kommentarer till läroplanen för grundskolan framställs naturvetenskapen som en ideologi bland andra. Den är en relativistisk kunskapssyn som har fått fotfäste i skolvärlden och den lämnar skoleleverna skyddslösa. Skolan måste vara tydlig med vad vetenskapen säger.

Lämna en kommentar

Mitt nyhetsbrev

Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress:

Under läslampan just nu

What is real?

What is real är en fantastiskt intressant bok som går igenom kontroverserna kring hur kvantfysiken ska tolkas filosofiskt. Under hela 1900-talet har olika tolkningsmodeller konkurrerat med varandra, och gör än ... [Läs mer]

Nätverk

Senaste kommentarerna