Foto Peter Knutson

Magnus Hagevis frikyrkliga “forskningsprojekt”

Häromdagen kunde vi läsa en debattartikel i Svenska Dagbladet av docenten i statsvetenskap Magnus Hagevi. I den påstår han att hans forskning visar att “religionskritiker ofta är främlingsfientliga”.Och givetvis gör han en koppling till Humanisterna.

Problemet är bara att hans påstående är ren bluff. Den forskningsrapport som han refererar till, visar inte ens något som är i närheten av detta påstående. Detta utreds i en replik av Anders Bergdahl.

Det är anmärkningsvärt att den frikyrkligt aktiva Hagevi kommer undan med att producera denna partsinlaga, utan att någon i universitetsvärlden reagerar. Borde inte sådan forskning vara neutral och opartisk?

När det gäller Humanisterna som organisation så har vi svart på vitt att Hagevis påstående är falskt. Vi genomförde nyligen en omfattande anonym enkät bland alla våra medlemmar. Närmare 60% av förbundets medlemmar har besvarat enkäten. Bland annat frågar vi efter partisympatier bland våra medlemmar, dvs vilket parti de röstar på i valet.

Vi kan konstatera att Sverige demokraterna är underrepresenterade bland våra medlemmar, jämfört valresultatet. SD är inte bara lite underrepresenterade, utan mycket kraftigt underrepresenterade bland våra medlemmar.

Allt tyder på att religionskritiker välkomnar ett kosmopolitiskt samhälle i större grad genomsnittet. Detta är dessutom en rimlig hypotes: Den som värnar det sekulära samhället, där religiösa dogmer och normer inte får styra samhällets lagstiftning och politik, eftersträvar ju ett samhälle där alla människor är välkomna oavsett deras personliga livsåskådning. Detta är ett av humanismens kärnvärden. Tanken, som av somliga debattörer ihärdigt framförs, att det sekulära samhället skulle innebära ett förbud mot religiösa yttringar är förstås helt absurd.

Det är just det sekulära samhället som välkomnar och respekterar alla människor.

Att de existerar människor som är främlingsfientliga och som försöker gömma sina främlingsfientliga värderingar bakom religionskritik är förstås ett faktum. Men den statistiska korrelationen är snarare negativ och sådana värderingar är oförenliga med den sekulära humanismen.

Att Hagevi så uppenbart producerar “forskning” med en dold frikyrklig agenda är en skandal för universitetsvärlden.

3 kommentarer till Magnus Hagevis frikyrkliga “forskningsprojekt”

  1. Johnny Lilja
    fredag 29 oktober 2010, 11:55:48

    Väl formulerat. inte mycket att tillägga förutom Hagevis rätt fula trick att i början på artikeln skriva om ”vetenskapliga studier” när han egentligen menar EN studie. Sin egen.

  2. fredag 29 oktober 2010, 12:44:04

    Vad jag förstått finns en hel del forskning som talar för att människor som är ”anti” i ett avseende också kvalificerar sig högt på andra vis. Människor som är homofobiska, tenderar också att vara antisemitiskta och/eller främlingsfientliga i högre utsträckning osv osv…

    Gällande Hagevis tro är det naturligtvis fullt möjligt att (a) vara pingstvän och (b) ta del av forskning som så att säga ”boostar” hans tro. Alltså en (i delar) vetenskapligt underbyggd tro.
    Herr Sturmarks egen idé om att samhället mår bäst av så lite religion som möjligt är även det en trossats. Säkert en trossats som skulle kunna backas upp av likaledes snitsig läsning av akademisk litteratur.

    Att människor i den akademiska världen stödjer sig på forskning för att underbygga sina personliga resonemang är således vare sig nytt eller unikt för herrarna Hagevi eller Sturmarck. Jag antar att ilskan här består till stor del i att ”vetenskap” används för ett sådant nesligt ändamål; alltså ungefär som Richard Dawkins ALLTID använder vetenskap och låter den säga mer än vad den egentligen gör.

    (Hagevi påstår f.ö. ingenstans att studien uppvisar ett samband mellan humanisterna och främlingsfientlighet, utan hänvisar där till en mer allmän pågående debatt, bl.a. inkluderande avhoppade humanisten Malin Jonason.)

Andra bloggar som länkar till denna sida:

  1. Guilt by association « Varg i Veum

Lämna en kommentar

Mitt nyhetsbrev

Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress:

Under läslampan just nu

What is real?

What is real är en fantastiskt intressant bok som går igenom kontroverserna kring hur kvantfysiken ska tolkas filosofiskt. Under hela 1900-talet har olika tolkningsmodeller konkurrerat med varandra, och gör än ... [Läs mer]

Nätverk

Senaste kommentarerna