Göran Skytte har gjort det igen. Att beljuga förbundet Humanisterna tycks vara något som han inte tröttnar på.
”Religionsfrågorna är i dag mer närvarande i samhällsdebatten än någon gång tidigare… Såväl globalt som i Sverige finns flera tecken på att sekulariseringen har avstannat och religionen blivit mer viktig.” Så inleds en av uppsatserna i Timbro-boken ”Religionen i demokratin – ett politiskt dilemmas återkomst”, och på samma sätt inleddes Göran Skyttes kolumn i Svenska Dagbladet den 28 april. Men det är bekymmersamt att Skytte än en gång väljer att torgföra sitt djupa förakt för sekulärhumanismen.
Hans intolerans för människor med annan livsåskådning än hans egna konservativt kristna är rätt obehaglig att ta del av, och vi får hoppas att han inte uttalar sig lika föraktfullt om t ex judar eller muslimer, men då skulle förhoppningsvis Svenska Dagbladet inte publicera det.
Han börjar med att kalla sekulära humanister som är medlemmar i Humanisterna för en ”högljudd grupp aktivistiska ateister”. Det är som att kalla medlemmar i judiska församlingen för en ”högljudd grupp aktivistiska förnekare av att Jesus är Guds son”. Visst är det sant att judar (och muslimer) inte tror att Jesus är Guds son, men jag tror att en jude eller muslim skulle tycka att det är en ganska fattig definition av judendom eller islam. Precis detsamma är förhållandet mellan ateism och sekulär humanism. En persons livsåskådning kan inte definieras av vad hen inte tror, utan av vad man tror, och av vilka värden man håller för viktiga.
Allt detta vet förstås den djupt kristne Skytte, men för att förminska och förlöjliga sekulära humanister, vars livsåskådning han föraktar så djupt, kallar han dem ”högljudda aktivistiska ateister”.
Vidare påstår han att förbundet Humanisternas budskap ”ofta formulerats med hån, arrogans, överlägsenhet”. Jag utmanar Skytte att ge ett enda exempel på detta. Det kan han nämligen inte. Humanisternas senaste debattartikel i hans egen tidning handlade om organdonation (SvD 2 feb). Att Skytte inte delar vår sekulära värdegrund står klart sedan länge, men var finner han ”hån, arrogans, överlägsenhet” i denna artikel?
Vidare påstår han att Humanisterna utmålar troende kristna ”som lallande idioter: vidskepliga, knappt mottagliga för boklig bildning”. Inte ett enda exempel på detta ges, eftersom det är en ren fantasi. En aggressiv och föraktfull fantasi. Kan det vara så att Skytte fått ett mail från någon aggressiv religionskritiker? Kanske. Ungefär som när jag får mail från någon av Skyttes trosfränder om att jag ska ”brinna i helvetet”. Bör jag hålla Sveriges kristna församlingar ansvariga för det? Knappast.
Skytte verkar orolig för att kristna röster inte ska få komma till tals i en sekulär samhällsordning. Själv skriver han som kristen regelbundet i en av Sveriges morgontidningar.
Men hela poängen med det sekulära projektet är ju att alla ska få komma till tals på samma villkor, oavsett livsåskådning. Detta låtsas Göran Skytte inte fatta.
Hans förakt för andra livsåskådningar än den egna är alltför stark, och i fråga om Humanisterna ägnar han sig rent av åt påhitt och fantasier. Skyttes retorik gynnar inte kvaliteten på debattklimatet i Sverige. Istället bidrar den till ökad polarisering.
Det oroar mig.
Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress:
8 kommentarer till Göran skytte har gjort det igen
Jättebra! Jag läste den och funderade på att skriva själv. Men det blev inte av. Men din röst är så mycket tyngre.
Christer jag förstår din känsla. För du hör verkligen inte till den sortens debattörer som Skytte nämner. Men många ateister har en väldigt hård och oförsonlig attityd när de debatterar. Tyvärr har nog även en del kristna det. Det är svårt att förstå varandras så totalt olika världsbilder. Den ena sidan förlitar sig på det mänskligheten kan förstå med sin hjärna, det hon kan hitta ”vetenskapliga bevis” för. Vi andra som ”lever av tro” ser livet och det som existerar ur ett andligt och evigt perspektiv som inte alltid kan förstås med hjärnan men ofta kan förnimmas i hjärtat!
Jag är en, tyvärr inte särskilt högljudd och inte heller särskilt aktivistisk, ateist. Och det skäms jag lite över.
Hej! Skytte kanske bara har läst Humanistbloggen? Gör du det själv? T.ex. DET HÄR, med t.ex. formuleringarna:
”Jag skyller många av religionens baksidor på den egoistiske och maktgalne psykopat, som troende kristna behöver välja bort sin moraliska perception för att kunna älska.”
”Det minsta man kan göra som kompensation, är att kritisera det fenomen som förgiftar precis allt. Religionen.”
Nu står det också på huvudsidan att ”Blogginläggens författare är alla medlemmar i Humanisterna, men åsikterna är deras egna och behöver inte stämma överens med Förbundet Humanisternas.” Men hjälper det egentligen? Vare sig du eller de som skriver där vill det eller ej, så uppfattas det nog ändå som Humanistiska ståndpunkter, och inte alls bara privata.
Till Ann-Britt vill jag påpeka att det eviga perspektivet är minst 13,8 miljarder år! Människans perspektiv är som bekant mycket begränsat. Jesus-kulten är bara ca 2000 år. Hade A-B levt i en annan tid och annat sammanhang hade A-B levt av en annan tro eller som vi alla, av den föda som finns tillgänglig!
Bra text Christer! Känns ganska tråkigt när ens krönikor handlar om att förklara andra grupper istället för att presentera vad man själv står för. Ser fram emot sommarens debatter i Almedalen och hoppas att jag får träffa dig där igen?! Allt gott!
Religiösa utövare tål inte ifrågasättande av religiös vidskeplighet (gudstro) De är rädda att religion kommer att dö ut eller i vart fall få minskat inflytande om de ifrågasätts och alla religioner behandlas som vilket annat vidskepligt fenomen som helst. Problemet är att de känner sig kränkta av de som inte tror för minsta argument….
Jag hade en del att säga om hur du behandlar andra människor.
Lämna en kommentar