Foto Peter Knutson

Svenska kyrkans försök att koppla samman Humanisterna med Sverigedemokraterna är oanständigt

Elisabeth Gerle är präst och forskare vid Svenska Kyrkans sekretariat för teologi och ekumenik. Nu utkommer hennes bok ”Farliga förenkling – om religion och politik utifrån Sverigedemo­kraterna och Humanisterna.” Svenska Kyrkan beskriver boken så här.

Att Svenska kyrkan buntar ihop Humanisterna med Sverigedemokraterna är oanständigt. Alla som tagit del av Humanisternas idéprogram och verksamhet vet att Humanisternas vision är ett mångkulturellt samhälle på sekulär värdegrund.

Svenska kyrkan och Gerles bok gör sig skyldig till en farlig förenkling om de sammanblandar kritik av religiösa dogmer med kritik av invandrade (eller svenska) medmänniskor. Det är just en sådan retorik som banar väg för främlingsfientlighet.

Den 14 september klockan 18.00 möter jag Elisabeth Gerle i en debatt om religion och politik på ABF Stockholm, Sveavägen 41.

Discount
Cheap Windows 7 Ultimate
Discount
Windows 7 Ultimate
Adobe Creative Suite 6 Master Collection
Order Adobe Creative Suite 6 Master Collection
Cheap Adobe Creative Suite 6 Master Collection
Discount Microsoft Office 2010 Professional Plus
Order Microsoft Office 2010 Professional Plus
Cheap Microsoft Office 2010 Professional Plus

10 kommentarer till Svenska kyrkans försök att koppla samman Humanisterna med Sverigedemokraterna är oanständigt

  1. Jakob Fredriksson
    måndag 6 september 2010, 09:49:04

    Hon verkar ju helt förblindad av sitt ämne – hon simmar omkring i sin lilla akademiska damm och behöver inte ta ansvar för vad det är hon skriver… Typiskt beteende hos vissa intellektuella och andra som tror på att det finns en allmän sanning.

  2. Magnus
    måndag 6 september 2010, 10:32:13

    Räcker debattsvar? Det är ju rent förtal.

    Jag får 700 google-träffar på ”elisabeth gerle humanisterna sverigedemokraterna”. (Med citattecken vilket betyder träff på alla fyra orden, inte bara ett av dem.)

    Bland träffarna finns olika kyrkliga organ som annonserar hennes bok, kristna bloggare som sprider vidare, samt några (svaga) motreaktioner.

    T ex så här lätt kan ett frågetecken falla bort när Kyrkans Tidning sätter rubrik på en forskning:

    ”Humanister och Sverigedemokrater en fara för mångfalden?” blir till
    ”Humanister och Sverigedemokrater en fara för mångfalden”

    Hur kan man förresten vara präst och forskare på samma gång? Ok om man bara forskar inom sin religion, men hon söker ju påvisa fel hos icketroende. Hon måste rimligen ha insett att varje hopbuntning med SD är provokativ i bästa fall och sannolikt även skadar H. Men även om den skadliga hopbuntningen var oavsiktlig kan INGEN ärlig och sanningssökande människa göra en sådan tolkning av humanisternas värderingar som hon faktiskt gjort. Som fan läser bibeln.

    Ett bra exempel på en person som verkar ha blivit så förblindad av sin religion att man ser väderkvarnar och uppenbarligen verkar vilja skada andra.

    Kanske rollen inkvisitor skulle passa bättre än forskare?

    Magnus

  3. Burr
    måndag 6 september 2010, 11:40:47

    Det är helt uppenbart att Elisabeth Gerle försöker göra en diskret demonisering av Humanisterna i syfte att skrämma folk från att sympatisera humanismens teser. Hon gör säkert sitt bästa retoriskt och i det avseendet är hon mycket diskretare och listigare än sin kollega för att kanske slippa göra samma sak som Björn Kjellström som var tvungen att be om ursäkt.

    Diskretare förvisso, men hon är desto fulare i sitt sätt som kan rubriceras som regelrätt desinformation under den akademiska disciplinens, teologins täckmantel.

  4. Fredrik
    måndag 6 september 2010, 15:52:37

    Kommer detta att filmas?

  5. fungus
    tisdag 7 september 2010, 22:51:48

    Vad menar du nu med sekulär värdegrund …då? Fungus Bw.

  6. klas
    torsdag 9 september 2010, 14:15:41

    Farlig Förenkling lät som en mycket bra titel på en bok som punkterar myter. Istället är det tydligen en bok som vill punktera humanismen, och till och med bunta ihop den med SverigeDemokraterna. Det är lite märkligt och här kommer min lilla fundering.

    Här har vi en representant för en liberala, generös, trevlig och tolerant religion (Svenska Kyrkan) som ondgör sig över att humanister propagerar för att Svenska kyrkan och alla andra kyrkor skall vara liberala, generösa, trevliga och toleranta. Svenska kyrkan är vad Humanisterna tycker den skall vara (antar jag, har inte läst programförklaringen), nämligen en religion som förespråkar att religionen är en privatsak, att ingen har monopol på Sanningen och att det finns ”många boningar i Herrens hus” ( som jag tror är ett Bibelcitat ). Mycket sympatisk lära – så långt från fanatism, kvinnoförtryck, helvetesskräck, domedagshot och inkvisition man kan tänka sig.

    Därför är jag nyfiken på hur någon i en så tolerant religion kan uppröra sig över att Humanisterna tillåter sig att kritisera intoleranta religioner?

    Kan det vara så enkelt som att det finns tre kategorier i detta sammanhang:
    1) Bokstavskristna, för vilka religionen är viktigare än livet
    2) Kärlekskristna eller kulturellt kristna, för vilka livet är viktigare än religionen.
    3) Icke – religiösa, för vilka livet är bra utan någon religion.

    De kärlekskristna hör ihop med de icke-religiösa vad beträffar det mänskliga men de hör också ihop med de bokstavskristna vad beträffar grundläran. När så de icke-religiösa angriper de bokstavskristna så inträffar det att de kärlekskristna också känner sig angripna. I alla fall en kärlekskristen som till och med skrivit en bok i ämnet.

    Visst, Humanisterna delar inte de kärlekskristnas uppfattning om Guds inverkan och så, men dem emellan råder ingen hätsk debatt -bara en intressant diskussion. Det humanisterna gör för att bekämpa farliga religioner – de som håller Läran för viktigare än livet – det borde Svenska Kyrkan också delta i.

    Socialdemokraterna har alltid fått beröm för att de ”hållit rent till vänster” – inte befattat sig med icke-demokratiska vänsterfalanger. På samma sätt trodde jag det var med Svenska Kyrkan, att de håller rent mot intoleransen – mot dem som i Lärans namn eller i andra namn förespråkar intolerans mot oliktänkande och ”olikvarande”.

    PS. ”Man skall vara intolerant mot intoleransen”, skrev Hedenius. ”I min Faders hus finns många boningar”, lär Jesus ha sagt. ( En hopbuntning jag är rätt nöjd med…)

  7. klas
    torsdag 9 september 2010, 14:29:36

    Moderatorn !
    Det gick för lång tid mellan inledning och avslutning så jag glömde att jag hade ett citat på två ställen. Sedan upptäckte jag att det inte gick att komma in för att göra rättelse. Hur gör jag ?

  8. lördag 11 september 2010, 17:54:21

    Innan man börjar debattera bör man kunna beskriva sin meningsmotståndares åsikter och avsikter på ett sätt som gör att han/hon (motståndaren) själv känner igen sig.

    Ska bli en intressant debatt, hur ska Gerle ta sig ur detta?

  9. Jakob Fredriksson
    måndag 13 september 2010, 15:44:45

    Jag skrev till Gerle och frågade vad hon tänkte på när hon skrev som hon gjorde. Svaret var lite svävande: ”…för att vara med om att fördupa samtalet om religion över huvud, inte minst bland allmänhet och hos myndigheter…”

    Sedan kom det intressanta (felstavningen är hennes): ”Enligt mit sätt att se det kan religion både bidra till berfreilse och til förtryck. H talar enbast om den ena sidan och SD vill se religion som traiditionsbevarare…Hos båda kommer de som inte liknar oss i kläm.”

    Det verkar som om hon försöker göra de religiösa till offer…

    Det brukar ju inte bli en bra dialog med sådana ställningstaganden. Tyvärr.

    Jag undrar som Håkan: Hur skall hon ta sig ur detta?

Andra bloggar som länkar till denna sida:

  1. Ateister och Sverigedemokrater är inte samma sak… men ibland nästan! « Sverige är inte världens navel!

Lämna en kommentar

Mitt nyhetsbrev

Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress:

Under läslampan just nu

What is real?

What is real är en fantastiskt intressant bok som går igenom kontroverserna kring hur kvantfysiken ska tolkas filosofiskt. Under hela 1900-talet har olika tolkningsmodeller konkurrerat med varandra, och gör än ... [Läs mer]

Nätverk

Senaste kommentarerna