Foto Peter Knutson

Fördomsfullt angrepp på Humanisterna

Prästen Björn Kjellström skriver på Svenska kyrkans hemsida och ber mig om ursäkt för sina personangrepp på mig via Twitter. Ursäkten accepteras förstås, men jag är fortfarande mycket förvånad över hur en representant för svenska kyrkan kan visa sånt förakt för människor med en annan livsåskådning. Jag skulle aldrig drömma om att angripa en meningsmotståndare på det sättet, och mig veterligen förekommer det inte heller i den politiska partipolitiska debatten, inte ens straxt innan ett val.

Efter ursäkten fortsätter dock angreppen på Humanisterna (dock utan personangrepp denna gång). Det är intressant läsning. Han skriver att vår religionskritik, dvs vårt försvar för kvinnors rätt att slippa underordna sig religiösa dogmer, homosexuellas rätt att slippa trakasseras av religiösa skäl etc är ett ”utryck för förakt”. Det är ju detta vår religionskritik handlar om.

Om Kjellström menar att vi framför någon annan religionskritik får han gärna konkretisera och peka på exempel. Vi försvarar alla människors rätt att tro på vilken gud eller vilka gudar de vill. Det är först när kravet på att andra människor ska underordna sig de troendes uppfattning om guds vilja som kritiken blir befogad.

Jag skulle vilja vända på frågeställningen: Kan Kjellström peka på något exempel där han tycker det är befogat att kräva att andra underordnar sig min guds vilja? I så fall är vi inte överens, men jag väntar med spänning på detta exempel.

Kjellström skriver om mig att ”Han har aldrig varit en förkämpe för troende människors rätt att på lika villkor vistas i det gemensamma rummet.”

Detta är förstås ren lögn. Sanningen är den rakt motsatta, och det blir fullständigt uppenbart om man läser Humanisternas idéprogram eller mina debattartiklar. Kjellströms hårresande påstående kräver exempel. Jag ser fram emot dem med spänning.

Kjellström skriver vidare ”Humanisterna inte är möjliga att föra konstruktiva samtal med”. Påståendet är märkligt med tanke på att vi för sådana samtal hela tiden. Den 14 september ska jag bland annat debattera med Svenska kyrkans Elisabeth Gerle om hennes kritik av Humanisterna, som tyvärr präglas av en farlig förenkling, men det kommer jag att redovisa i debatten.

Jag inbjuder gärna Kjellström till ett konstruktivt samtal närhelst det passar. Men du får han lämna fördomarna om Humanisterna hemma.

Buy Windows 7 Ultimate
Buy Windows 7 Ultimate
Order Windows 7 Ultimate
Sale Windows 7 Ultimate
Buy Adobe Creative Suite 6 Master Collection
Buy Adobe Creative Suite 6 Master Collection
Buy Adobe Creative Suite 6 Master Collection
Discount Microsoft Office 2010 Professional Plus
Sale Microsoft Office 2010 Professional Plus
Cheap Microsoft Office 2010 Professional Plus

8 kommentarer till Fördomsfullt angrepp på Humanisterna

  1. Gunnar Lundh
    fredag 3 september 2010, 13:09:21

    ”De förenklade fiendebilder som framförs i samhällsdebatten …”

    Ja, det är ett understatement – för denna förfärliga argumentation från Gerle. Bedrövligt och ovanligt ful teknik att koppla Humanisterna till sin motsats SD.

  2. Erik Tholl
    fredag 3 september 2010, 13:44:10

    Christer,
    du gör samma misstag som många av de du fördömer. Björn Kjellström är representerar inte hela Svenska Kyrkan när han angriper dig. Han är en (1) person. Få det inte att låta som att hela kyrkoväsendet angriper dig eller humanisterna. Helt okej att debattera er emellan men håll det där och håll rörelserna utanför.

  3. Christofer Catilan
    lördag 4 september 2010, 12:42:20

    Följande kommentar postade jag som svar till prästen Björn Kjellströms inlägg:

    Citat

    Däremot skulle vi kunna plocka alla uttryck som finns i Bibeln och vända den ”andliga” polariteten såsom ordet vore skrivet utifrån ateistisk synvinkel för att definiera de troende och jag är säker på att det skulle väcka ofattbar indignation bland de troende.

    Nu är Åke Green visserligen en ärkekristen pingstpastor och högsta domstolen kom fram till att hans predikan inte kan tolkas som hets mot folkgrupp, men om vi gör ett ideologiskt rollbyte på hans predikan blir det så grovt språk att de troende skulle baxna, känna sig utpekade, kränkta, förnedrade, förolämpade osv. You name it!

    Men tiden har hunnit kapp de troende: vi lever i en ny era där samma rättigheter att få definiera kristen tro ska gälla för ateister som de troende har haft nära nog monopol på sedan århundraden tillbaka.

    Citat slut

    Det verkar som att det är vanans makt att de kristna kan använda språkbruk, när de talar och predikar om dem som inte tyder till religioner och tro, som saknar motstycke bland ateister med tanke vilka grova uttryck det finns i Bibeln.

  4. lördag 4 september 2010, 13:56:45

    Med en identitetsinvestering i sin religiösa tro är det inte annat än väntat att försvarsmekanismerna skjuter skarpt när tron(identiteten) ifrågasätts.

    Ser för övrigt framemot debatten med Gerle!

  5. söndag 5 september 2010, 09:05:41

    Christer, Du förefaller outtröttlig i Din kamp mot olika föreställningar om vad Humanisterna står för. Ibland skäms jag å mina trosfränders vägnar (jag är anställd av Svenska Kyrkan och engagerad inom Svenska Missionskyrkan). För mig har Dina och Humanisternas ambitioner varit tydliga från första stund, väl uttryckta i följande meningar, saxade ur Ditt eget inlägg:

    ”Vi försvarar alla människors rätt att tro på vilken gud eller vilka gudar de vill. Det är först när kravet på att andra människor ska underordna sig de troendes uppfattning om guds vilja som kritiken blir befogad.”

    Instämmer i Elias W-O:s inlägg. När försvarsmekanismerna slår på sker det ofta på bekostnad av saklighet och en vilja att faktiskt lyssna färdigt på sin meningsmotståndare.

    Jag har som troende aldrig känt mig ”hotad” av Humanisterna, utan stödjer fullt ut kampen mot dogmatism och religiöst förtryck!

  6. Burr
    söndag 5 september 2010, 20:41:57

    Svar: #2 by Erik Tholl

    ”Du gör samma misstag som många av de du fördömer.”

    För det första så kan jag inte hitta något uttalande från Christer Sturmarks sida, en mening som kan beskrivas som fördömande! Däremot flera uttryck för att religion, tro är den enskildes ensak utan rätt att ställa krav på andra utifrån vederbörandes egna trossatser.

    För det andra så gäller detta alla människor som utrycker något under sitt eget namn att de inte representerar hela organisationer eller livsåskådningar som de kan vara inbitna anhängare till.

    Christer Sturmark själv representerar nämligen inte alla människor som avfärdar kristendom som opium för folket, dvs han behöver inte ens mena att tro har sådan menlig effekt på människor. Även bland ateister finns det många olika ”valörer” hur negativt de ser på religioner.

    Själv anser jag att tro ska tillhöra ens intimiteter precis på samma sätt som ens sexliv. Det är helt uppenbart att folk kan både tro och ha sex utan att det förutsätter någon större uppfattningstalang hos de övriga! Men man behöver inte servera det inför öppen ridå på ansiktet på andra i det offentliga rummet. Det finns särskilda lokaler för båda aktiviteter när man är intresserad av sådant. Men som sagt så är det min åsikt!

  7. söndag 5 september 2010, 22:21:05

    Ibland undrar jag hur någon kan bli präst,imam, pastor o. predikant överhuvudtaget o. ha det som ”yrke” s.a.s .Med bibelno.,Quaranen o.sv. som ”moral o. sannings grund.Man kan fråga sig till vilken nytta är dessa pers. för samhället?Relativt läkare,ingenjörer, vetenskapsmäno. Sopåkare osv.Om alla pastorer o. präster helt enkelt försvann, nog skulle samhället o. mänskligheten överleva o. må lika bra om inte bättre?Detta var mina egna åsikter.Annars är bl.a följande som humanisterna står för o. jag håller med.Man kan leva etiskt o. meningsfullt utan religiös tro i sitt liv.Man bör ha förnuft o. vetenskapliga metoder som komplement att få kunskap om världen.Religion o. politik skall skiljas åt.Man kan ha ”andliga” upplevelser utan religion o. ”gud”.Naturliga förklaringar är tillsv. bättre än övernaturliga el.hur?

  8. Stiffe
    onsdag 8 september 2010, 00:32:23

    Humanisten tycker till…..
    Även om var och en själv måste få ta ställning till vilken vård eller vägledning man vid behov önskar är det samtidigt ett uppenbart samhällsintresse att människor inte med osakliga metoder och missvisande, ofullständig information utnyttjas i ren spekulation och vinstsyfte. Detta förekommer alltför ofta inom nyandligt inspirerad terapi och rådgivning………….

    Jag tycker dom kunde tagit med dom flesta grenar inom den fria marknaden
    Värdepappers handlen eller börsen inte minst!!!

    Humanisten tycker till……….Människors lika värde och jämställdhet är viktigt..
    Jag undrar viktigt hur??? Något humanisten tycker?
    Något humanisten tror? Något humanisten lever upp till i verkligheten?
    Mvh Stiffe

Lämna en kommentar

Mitt nyhetsbrev

Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress:

Under läslampan just nu

Livets kod

För första gången i mänsklighetens historia kan vi nu gå in i våra gener och ändra i deras sammansättning. För sin upptäckt av gensaxen CRISPR belönades biokemiforskaren Jennifer Doudna med ... [Läs mer]

Nätverk

Senaste kommentarerna