Kryptohumanisten Wejryd

Nu har ärkebiskop Anders Wejryd också gett sig in i debatten om Humanisternas kampanj Gud finns nog inte (Facebookgruppen har snart 13.000 medlemmar). Ärkebiskopen uttalar sig i tidningen Dagen i en intervju under politikerveckan i Almedalen.

Jag har träffat ärkebiskopen flera gånger och haft flera samtal med honom. Jag tycker att han är en mycket sympatisk man som egentligen är sekulär humanist innerst inne, men som har valt att arbeta inom ramen för den svenska kyrkan, liksom hans företrädare K G Hammar. Min bedömning är att båda egentligen är humanister. Låt oss kalla dem kryptohumanister.

När den frireligiösa tidningen Dagen ber honom att uttala sig om Humanisterna, så säger han att ”Humanisterna gör självmål med sin kampanj” (egentligen tror jag att han menar att vi siktar rätt och träffar säkert). Han drar också till med att ”Humanisterna inte har förstått vad religion är”, ett tamt och innehållslöst argument som egentligen inte betyder någonting. Att sedan många medlemmar i Humanisterna, inte minst i styrelsen, har mycket omfattande erfarenheter av religion indikerar förstås något helt annat. Men vad ska han säga när Dagen frågar? Han kan ju inte gärna säga något annat. Någon kritik med innehåll har han inte.

Lets face it: Den sekulära humanismen har för länge sedan vunnit i den svenska kyrkan. Man behöver varken tro på gud eller de kristna dogmerna för att vara medlem eller aktiv i den svenska kyrkan Varken Hammar eller Wejryd tror förstår på allvar att Jesus föddes av en jungfru och återuppstod från de döda (och trollade lite däremellan). Som metafor eller litterär berättelse, visst. Som historiska händelser, nej.

Den svenska kyrkan har fortfarande en del renhållningsarbete att göra, det finns fortfarande unkna reaktionära krafter kvar inom organisationen. Kvinnoprästmotståndare, eller som prästen i Bromma som i en debatt med mig för några månader sen berättade att homosexualitet en är sjukdom.

Men på det stora hela har den svenska kyrkan mycket lite med kristendom att göra. Gör inte misstaget att tro att svenska kyrkan representerar den typiska kristendomen. Den är i själva verket representant för en ytterst marginell och ganska extrem tolkning av kristendomen. Självklart är den extrem åt ett positivt håll: Om all kristendom (eller religion överhuvudtaget) vore som den svenska kyrkans tolkning av religion skulle den humanistiska rörelsen inte behövas i samma utsträckning (jo föresten, renhållningen inom diverse new age, vidskepelse och pseudovetenskap skulle fortfarande behövas).

Problemet är bara att kristendomens ansikte ser mycket annorlunda ut än det som Svenska kyrkan med Wejryd i spetsen visar upp. Den är reaktionär, förtryckande mot kvinnor, föraktfull mot människor som lever i kärlek med samma kön, och orsakar onödigt lidande för miljontals människor över hela världen. Jag behöver väl knappast påminna om vad Benedictus XVI ställer till med, denne kultledare för den världsomspännande Jesuskult som kallas katolska kyrkan. Nyckelorden är AIDS, illegala aborter, stamcellsforskning, homosexuella, eutanasi, kondomer mm.

Anders Wejryd, det kommer den dag då du inte längre är ärkebiskop i Svenska kyrkan. Då kanske tiden är mogen att ta steget fullt ut. Välkommen som medlem i Humanisterna då.

1 kommentar till Kryptohumanisten Wejryd

  1. Lars Torstensson
    torsdag 16 juli 2009, 02:23:36

    KAPPVÄNDAREN WEJRYD

    Ärkebiskopens uttalande i Dagen har verkligen inte mycket substans. Jag har också intrycket att han i grunden är en rätt hållningslös figur, som gärna vänder kappan efter vinden.

    Hans syn på homosexualitet har således tidvis varit mindre smickrande. 1998-12-11, när han var biskop i Växjö, uttalade han sig om homosexuella präster i Växjöbladet Kronobergaren. Han förklarar i artikeln att han accepterar sådana präster – ”Gud vill ha mångfald” – fast han vet att majoriteten av prästerna i stiftet tycker annorlunda. Ändå tror han inte att ”det är en bra idé i Växjö stift att leva i partnerskap”. ”Det skulle ställa till med stora problem och slå tillbaka på prästerna”, förklarar han. ”Det skulle bli mycket smärta och väldigt mycket sårade känslor på många olika håll. Det skulle väcka anstöt hos folk.” Risken är stor, menar han, ”att prästen skulle förlora i trovärdighet.”

    Biskopen talade således med kluven tunga. Han sa en sak när han uttalade sig principiellt, och en annan när han kommenterade den verklighet som omgav honom själv. Han sa sig acceptera homopräster, men ifrågasatte samtidigt deras trovärdighet. Han tycktes acceptera dem endast under förutsättning att de höll sig borta från hans eget stift!

    En präst i Växjö, som var förtidspensionerad efter att ha utsatts för svår homofobisk mobbning i sitt arbete, fick dessutom inget stöd alls av biskopen i sina ansträngningar att komma tillbaka till arbetslivet. I stället blev han motarbetad av domkapitlelt, där Wejryd var ordförande!

Lämna en kommentar

Mitt nyhetsbrev

Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress:

Under läslampan just nu

Turing omslag

Alan Turing

Denna fantastiska biografi om Alan Turing finns nu äntligen på svenska. Läser om den med stort nöje. [Läs mer]

Senaste kommentarerna