Jesus och jag

Jesus is coming Så här på långfredagen förväntas man skänka en tanke åt Jesus. Det är svårt att undgå att göra det. Jesusfebern tycks genomsyra samhället mer än vanligt i dessa tider. I onsdags var jag inbjuden av Örebro Universitet för att föreläsa om humanistisk livsåskådning och mänskliga rättigheter.

Arrangören berättade för mig att de blivit uppringda av arga frikyrkokristna som tyckte det var osmakligt att prata om detta ämne under ”stilla veckan” som leder till påsk. Då ska Jesu lidande stå i centrum. Inte mänskligt lidande. Man tror sig förflyttad till 50-talets Sverige.

I lördags debatterade jag med matematikprofessorn John Lennox i Stockholm. Han tror på fullt allvar att Jesus gick på vatten, förvandlande vatten till vin och återuppstod från de döda. En man med vetenskaplig bildning tror på detta. Hur är det möjligt i dagens kunskapsrika värld?

I söndags debatterade jag med en pingstpastor i en pingstkyrka i Värnamo. Han tror att evolutionsteorin är en bluff och att människan är skapad till guds avbild. Jag undrar hur det är med den nyupptäckta människoart som levde samtidigt med Homo Neanderthalis och Homo Sapiens för ca fyrtiotusen år sedan. Är de också skapade till Guds avbild?

Idag vet vi att människosläktet existerat ungefär i tvåhundratusen år. Ett människosläkte som varit plågat av krig, hunger, sjukdom och elände under hela sin existens. Ett människosläkte som såg få av sina barn bli vuxna och inte blev äldre än trettio år.

Skulle Gud ha suttit med armarna i kors under de första hundranittioåttatusen åren och tittat på, för att sedan skicka ned sin enfödde son till jorden för att erbjuda förlåtelse? Don´t think so.

Upprörda känslor har också Skolverket åstadkommit med sitt nya förslag till kursplan i religionskunskap i grundskolan. Kristendomen står inte länge i centrum. Till och med skolminister Björklund ropar efter de ”kristna värderingar” som ska genomsyra samhället.

Nu är det dags att berätta om etikens historiska utveckling på ett öppet och objektivt sätt i skolan, utan filtrering genom den svenska kristenhetens våta filt.

De värderingar som vi idag eftersträvar i vårt samhälle kommer inte alls från kristendomen. De har utvecklats och vuxit fram inom en rad olika filosofiska och etiska tankesystem genom vår historia.

Från indisk filosofi, grekisk filosofi, Konfucius (som myntade den gyllene regeln om att behandla andra som man själv vill bli behandlad femhundra år före vår tideräkning) och andra källor. Filosofer och tänkare har genom alla tider har brottats med frågan om vad som är gott och rätt, alldeles oavsett om de varit religiösa eller inte.

Det är dags att bryta det religiösa tankemonopolet och det kristna tolkningsföreträdet som fortfarande präglar vårt skensekulära land.

Religionen har snarare bromsat mänsklighetens moraliska utveckling än hjälpt den.

Den jämställda synen på kvinnor, den respektfulla synen på homosexualitet, den moderna synen på vetenskapen och den nyfikna vetenskapliga blicken somliga av oss har idag, har vi inte tack vare kristendomen utan trots den. Därför är en lämplig syssla på långfredagen att bli medlem i Humanisterna.

Det är över 2000 år sedan Jesus dog. Det är dags att glömma och gå vidare.

53 kommentarer till Jesus och jag

  1. fredag 2 april 2010, 10:06:34

    Det kan vara så att det inte rör sig om en ökning i fundamentalism, men att ateister och agnostiker har börjat skrapa på bikupan i vilken trosfränderna ägnat sig åt, vad Dawkins kallar, memer. De försvarar sig helt enkelt.

    En gissning bara, eller rent önsketänkande.

    http://csaar.wordpress.com/?attachment_id=542

  2. fredag 2 april 2010, 10:27:45

    Håller helt med. Vi är många som uppskattar det du gör. Fortsätt med det och lycka till!

  3. Rebecca
    fredag 2 april 2010, 11:37:48

    Jättebra! Önskar fler tänkte som du :)

  4. fredag 2 april 2010, 22:45:56

    Ang. detta med Jesus aktualitet i påsktider o. att människan ska vara skapad till Guds avbild i vissa religioner m.m., jag har lite funderingar ang. detta inför människans framtid i vår galax.Tänk er följande o vidga vyerna. Om vi utgår från en automatisk kosmisk o. evolutionär utvecklingskedja för livsformer i en galax.Hur många planeter finns det i vår galax med en civilisation som vår el. mer avancerad än vår ang. intelligens , teknik o. filosofi m.m?Hur kan de tänkas se ut?Som vi el.Jesus?Tänk er nu en mer intelligent livsform än människan , men som ser ut som en insekt, mer lik en gräshoppa etc. än homo sapiensis!Skulle de kristna fortfarade tycka att det var Guds avbild?Vilka är då chanserna att denna livsform finns?Det finns något som kallas Drakes ekvation, det finns olika versioner av den, jag nämner den enklare med stjärnbildningtaktxstjärnor med planeterxbeboeliga planeterxplaneter med livxintelligent livxkommunicerandelivxen civilisations livslängd alltså 50×0,5×0,4×0,9×0,1×0,1×10000=900 civilisationer som vi i princip skulle kunna kommunicera med, många av dessa skulle säkert ha mer intelligenta livsformer än vi o. se ut som monster i våra ögon.Chanserna för detta tycker jag är större än att Jesus funnits på Jorden överhuvudtaget som Guds son o. att vi skulle vara guds avbild (enligt krisdendom)m.m. Ungefär så mycket vill jag skänka tanke åt Jesus o kristendom nu vid påsktider, vad sägs om det?

  5. Lars
    lördag 3 april 2010, 01:22:48

    Det är alltid samma oförsonliga ogina argumentation i din artiklar, vilket börjar bli lite tjatigt. Och fortsätter du så är det enda du gör, att du skaffar dig ovänner genom att kränka oss vanliga ofarliga kristna (i detta fall kristna) som inte alls är bokstavstroende och förtrycker folk – vi kristna som dessutom skulle kunna hjälpa dig att reformera kyrkorna bort från fobi och fundamentalism och i Sverige är vi trots allt den största gruppen, vilkt du kan kolla genom de präster du känner. Jag är ledsen, men det finns andra sekulärhumanister vilkas kamp väcker mer respekt just för att de inte är så aggressiva i sin debatt. Därför att de också kan respektera grundlagens religionsfrihet, vilket du i din kritik ständigt visar att du inte gör.

  6. Håkan Danielsson
    lördag 3 april 2010, 19:01:26

    Hej Aki
    Jag har följt dina inlägg och jag konstaterar du har en särdeles förmåga att blanda hypoteser med sanningar. Vad gagnar ditt intellektuella sökande ? Vad jag ville i mina svarsinlägg till dig, förståelsen för den enhetliga tanken ! En människas själ måste finna sin ro, pressa dig till att söka dig till endast en tanke i ditt kongulemerat av tankar. Vad finner du, stanna upp !

    Du har hela tiden förfäktat ”andra Gudar jämte mig” varför tror du jag hela tiden påpekar den enhetliga tanken för dig ? Varför tror du inte att detta är viktigt även för dig ? En enhetlig tanke skänker just det lugn som varje människa är besjälad med, då inträder delaktigheten i skapelsen, dina tankar fokuseras dina tankeenergier blir delaktiga i allt universums liv, du förstår den gemensamma agendan och till sist du blir delaktig i de positiva livskraftenergierna Gud.

    I och med att du tänker är dina tankeenergier i kontakt med vad jag kallat Guds databank, varför tvivla på detta ?
    Lägg din energi på en renodlad tanke du kan inte pressa dig längre och längre bort från dig själv, bara för att uppfylla ett krav, Humanisternas intellekt, som bara är en liten del av universums sanning.

    Håkan

  7. Peter
    lördag 3 april 2010, 23:43:03

    T Gärdestad var inte alls psyksjuk när han hoppade framför tåget, bara för att hans bror och medierna påstår detta (i sin okunnskap) .

    Leylandlinjer Tempelherraordern Hemmliga ordensällskap Frimurarna osv. runt världen..

    mr. Bergman var inte heller sjuk när han kände demonerna komma. Jesus kunde driva ut andar.
    Det kan mediumen i det okända, most haunted America och hemsökta hus också.

    Det finns andra dimmensioner så nära mänskligheten i realtid att knappt bara en slöja döljer mellanskillnaden och sanningen. (enligt gammla Grekerna).

    Det finns av påven utsänd en exorcistpräst i varje land för att hjälpa ”vissa” . Psykvården och mediciner är tyvärr varken svaret eller lösningen för för dom flesta.
    Exorcistprästerna är ”hemmliga” inget som marknadsförs allmänt för att slippa missbruk. Filmen exorcisten är egentligen inget påhitt i (hollywoodstil) utan har faktiskt hänt på riktigt.

    Allting skapas av en grundtanke!

    Skulle det vara slumpartat att alla otroliga fantastiska och vackra naturfenomen och naturvidder, vattenfall vackra blommor, djur, hav osv. skapades av en ren slump!! Nånting styr bakom kulisserna.

    Religionerna är bara ett naivt tävlingsutryck av för vilka som kommer närmast gud eller himmlen eller har rätt. Islam ca (1400) kristendom ca (2000) Buddhism ca (2500) år sen. Budda hade iallafall 12 lärjungar 500 år innan Jesus. sen kan man föreställa sig resten..

    Nordamerikanska Indianerna och the ”great spirit” eller kristna kyrkan’s ”helige ande. Kan ni se några paraleller??

    Njae. som sagt vilka religioner som har rätt eller fel kan man diskutera. Det kan också vara så att allt är sant och riktigt, det finns inga motpoler (yin yang) Allt är möjligt allt kan hända om man tror tillräckligt hårt på det (om ni förstår). Allt skapas av en tanke.

    Så mr. Sturemark måste jag rota ännu djupare…
    Skit i religionerna om du nu bestämt dig för det…
    Andlighet är något som inte mästarna bara bör bemästra utan något som funnits i mänskliga olika kulturer sen begynnelsen.

    Men (ateister är som du säkert förstått ett korkt släkte) möjligtvis är mr. Sturemark agnostiker.

    mvh. Danielsson

  8. söndag 4 april 2010, 00:56:12

    Jag kan göra allt det du vill utan att blanda in ”din” Gud som min ”ledare” i debatten, om du vill ha mer respons med ditt ”Guds” snack osv. Defineara vad du menar med Gud?Det där med” Guds databank”var något nytt för mig.Var får du allt ifrån?Guds positiva livsenergier?Tillhör du någon ”egen sekt med eget Gudstugg?Är du kristen t.ex. överhuvud taget?Varför tro på något överhuvud utan bevis?Vad ger det mer än hopp t.ex?Annars är Gud=t.ex 1. Det högsta fullkomliga väsandet.2Världens upprätthållare.3.Verklighetens yttersta grund etc.Känns detta igen mer generellt s.a.s?Då vill jag ersätta Gud och 1,2 och 3 med Kosmos o. sedan det okända tao.Som klarar av allt det din Gud gör o. mer därtill.Vidare menar tao att t.ex närmast intet fanns den princip som (din)gud måste använda vid s.k ”skapelse” om det skett, vidare så argumenterar jag att tao är Mäktigare än (din)gud osv. Bara såatt du vet att nu är du utanför din ”församling” där jag inte spelar med de för dig ”vana” spelkorten o. reglerna.

  9. söndag 4 april 2010, 01:56:55

    ”Författaren”här uppe kanske tar i för mycket där det nämns” det är över 2000 år sen Jesus dog,dags att glömma o. gå vidare,inget för ”känsliga o. veka ”kristna etc. som inte villgå vidare utan Jesus, men det klarar jag, mina Finska ”förfäder” sköt Ryssar så tillvida att de skickades dit ”herren”kallade dem under finska vinterkriget etc. så att en finsk soldat fick döda 8-11 ryska medans ryssarna bara dödade en finsk, man kan ju se det så att Finland förlorade kriget men kom som god tvåa endå,jadå, så går det till i Väinö Linnas bok ” Okänd soldat ” när ”herren” kallar på sina egna med kulsprute slakt iriktig närstid ,”problemet”är att detta har hänt på riktigt till skilnad ang. sanningshalt ang. varför Jesus slaktades på korset o. vad som hände sen, men som sagt var, var o. en får ju tro vad de vill, men hur länge ska vi blunda o. nonchalera sanningenom Jesus? Inga bevis har visats att Jesus existerat utanför bibel texten som Guds son t.ex el.hur?Så varför fira påsk i jesu namn överhuvudtaget?Det är ju klart att för nån är det jualltid trevligt med längre lediga vecko helger oberoende om jesus fanns el. ej el. vad som hände med Jesus under påskhelgen.O. Nog kan vi hitta på nya mer sanna o. fyndiga anledningar att vara lediga o.fira skärtorsdag,långfredag o. annan dag påsk etc. i framtiden, o. Heter inte torsdag kanske torsdag pg.a av en annan Gud ? Tor t.ex?(Vet ej gissar bara)

  10. Håkan Danielsson
    söndag 4 april 2010, 15:54:03

    Hej Aki

    Nu kom du då till pudelns kärna i din vittomfattande historik, du fick berätta om dina finska föräldrar, men varför döljer du sannigen ? Det är ju allmänt känt att den finske mannen ser sig som manlighetenten själv, icke desto mindre på slagfältet, som du själv omtalar en finne kämpar ned tio ryssar. Men vad skapar de dessa ebarmeliga krig, denna flockmentalitet, att döda ! Redan Karl XII soldater hade krigsskador neuroser, jag säger inte att det är så, men om det skulle vara så, måhäna du är ett offer, och allt ditt existensiellt sökande kan hänföras till detta. Gjort är gjort och ingenting kan vara ogjort, men är det inte hög tid att se sanningen, hur långt skall du gå tills du ser att din inslagna väg leder dig bort från dig själv. Att söka ett attribut i himmelens mångfald, när den finns inom dig. Det enkla är det svåraste att se i det stora universum som i det lilla jaget, stanna upp nu, fokusera dig på varför du söker.

  11. måndag 5 april 2010, 07:37:35

    Om du är German alltså Svensk som inte är same etc. så har allt dina förfäder krigat också i det trettio åriga kriget, under vikinga tiden etc. Vidare om du nu råkar vara kristen så hade ej Sverige kristedom från början utan asa tro,man trodde på thor frej o. oden. Om jag inte har helt fel så ”tvingades” kristenheten på vikingarna delvis, är ej säker.Redan
    martimus etc. var inne på detta med den dräpande principen . Men i praktiken beter jag mig enligt följande ang. dräpandet. Eftersom ”herren ”gjort oss till njutningsvarelsen är mitt mål att tillfoga andra så lite smärta som möjligt även djur o. insekter. Meningen är att jag ska bli vegetarian men har ej klarat detta. Jag undviker t.ex att nöjesfiska , dödar ej getingar etc. i odödan i lägenheten etc. utan tar ut dem utan att döda dem. Jag har t.om ett eget system ang. hur mycket ansvar man har ang. detta, o. det är, att ju intelligentare man är desto mer ansvar har man. Detta kan mätas med dna informations bitsen man har i kroppen, desto mer desto större ansvar då har virus 10 000bitar,bakterien en miljon o. människan 5x10upphöjt 9 informations bitar,vidare så är ju dessa info.bitar svåra att detaktera utan special utrustning varför jag har kommit på ett kompleterings system som är , hjärnvikt o. massa i förhållande till helkropps massa/volym. Då inser du att apor o valdjur kommer närmare oss än reptiler etc. Om man ska vara riktigt noga så ska man mäta hjärbarks volym helst ej R-komplex volym etc. jag bör väll nämna att Cro_magnum moderna människan har en hjärnvolym av 1350cm3 o. Neanderthalaren hade större hjärna än vi alltså 1450cm3 vilket bör medföra att de hade sk. ”själ”.Man vet ej dock hur det var med just hjärnbark volymen i Neaderthal hjärnan.När har man rätt att döda en människa? Svar t.ex. i självförsvar som en SISTA Utväg, man ska dock undvika så gott man kan att hamna i situationer där man måste döda någon,(även djur). För att testa dig så ar jag nu en svår fråga, kan du ge ex. på när man måste äta människo kött för att överleva utan att mörda?Du behöver ej svara o.publisera svaret här om det är obehagligt för dig, men tänk igenom det i tysthet, jag tror ej du hittar svaret i den kristna begränsade bibeln t.ex.Men när du har hittat svaret vet du vad du är kapabel till, detta svar skiljer ”the machoman”från ”käringen”. För övrigt så är jag blandras så till vida att jag har ”biologiska” systrar utöver sverige även i australien , så jag är inte renrasig ”finne”har även Tysksläkt, pratar 1. Finska 2. Svenska . 3. Engelska. Men hejar på Suomi i ishochey vm o. os etc. förståss, minns du vilka som tog medalj i denna ”macho” sport i senaste os, tillskillnad ang. Sverige? Vidare om Svenskarna är ”German ras”. Vet du ens varifrån Finländarna kommer?Vet du ens vad Kalevala är t.ex?Vem kan Väinämöinen vara o. varför kan det tänkas att han hade kontakt med ”den andra sidan”av verkligheten etc.? Det finns andra än Machoman dräpare in Finland. Vet du ens vem Allvar Aalto är el. Jean Sibelius?Om vi inte snackar ”Finska”krigshjältar som ”Rocka”. Omdu läser Väinö Linnas roman, se helst Filmen så handlar den inte bara om Macho Krigsfinnar, soldaterna diskuterar även Guds vara o. inte vara i Okänd soldat, vidare är det en som gör självmord där etc.

  12. måndag 5 april 2010, 16:28:37

    Skilj också på att döda med precision o. ”vikinga bärsärk”, på vilket sätt samurainen, riddaren o. rocka var tvungnaatt döda , varför vissa tänkte på att desertera, vilka staffpåföljder det fick att ej lyda order etc. Här kommer dock nägra” Finska soldat principer”från ökänd soldat, ”Me ollan täällä tappamassa eikä tulla tapetuksi”Rocka princip=”Vi är här för att döda och ej bli dödade.”Sedan sade befälet till rekryter, ”tähdätkää vyötä kohdin, siitä se selviä, lyijyä ne tottelee niinkuin kaikki muut,”Sikta ”mot bältet” sen är det klart, de lyder bly som ”alla andra”. Jag tror att en stor anledning till Finlands förlust mot ”Ruskissarna”var att Finland alltid haft en relativt Liten befolknings mängd ,tillskillnad från Ryssarna med Jordens största land area o.s.v. ”Krigsgubsen” tog slut för finska armen, varför 18åringar skickades ut på slagfältet för att dö. Finland blev dock aldrig kuvat av den Ryska övermakten likt Estland, Lettland o. Litauen osv. Min finska själ har också så pass mycket sisu att så länge Jag” andas” kommer inte Den ”Kristna”Guden, Kristendom o. Jesus enligt den kristna tron att kuva mig.

  13. Håkan Danielsson
    måndag 5 april 2010, 17:29:47

    Hej Aki

    Förmodligen har du undrat över mina inlägg här på dessa Sturmarks sidor. Jag gick in med de personalia jag fick om Sturmark som det första inlägg, ”religiösa friskolor”.

    Faktum är att jag kommunicerar med ett utomjordiskt existensiellt väsen, alla svar till dig och övriga har dikterats till mig. Måhända detta kan hjälpa dig till större föreståelse. Att jag nu avslöjar detta är på uppdrag av denna existensiella källa, såsom ett bevis när Sturmark i alla medier omtalar sin oförmåga att förstå övernaturlighet, vilket endast är en brist på insikt, synnerligt beklagligt, då det hela tiden handlar om förståelse för den nya värld som snart inträder, med de förändringar som komma skall.

  14. Anonymous
    tisdag 6 april 2010, 03:30:22

    1. Mr. Sturmark, you´re a HYPOCRITE, and a COWARD, due to the fact that you´re attacking our Judeo-Christian heritage, and values, within the political correctness doctrine, in short: you surrender to Islam, and Sharia, Islamic law, as well as, you never defend the West against Islam, IN ANY KIND OF WAY, therefore you´re an APOLOGIST towards Islam.

    2. Mr. Sturmark, you also believe in the unproven Anthropogenic Global Warming (AGW) theory, therefore you´re a propagater of Junk Science, as well.

    3. Islam and Environmentalism are the NEW left, that you surrender to, Mr. Sturmark.

  15. Håkan Danielsson
    tisdag 6 april 2010, 20:37:47

    Hej Aki

    Det måste du väl kunna ta till dig att det som finns här på sidorna om Big Bang och om Humanisterna, vad vill de ?, inte kan komma från en vanlig jordisk människa.
    Alla andra inlägg men sin klarhet och fövisso nya inlägg om Gud och universum.
    Förväntar mig ditt svar !

  16. onsdag 7 april 2010, 04:09:23

    Hej. Personligen tror jag att det kan finnas andra dimensioner, andra verkligheter, andra medvetandenivåer etc. Jag e-meilar med allt möjligt ”folk” ” från usa, sverige o. finland etc. med olika påståenden. Men själv redovisar jag bara det jag kan bevisa, helst vetenskapligt . Jag har haft en del ”konstiga upplevelse ang. ufo som barn även vilda djur i vildmarken har betett sig utöver deras förväntade natur, men en del upplevelser minns jag inte om jag har drömt el ej. Jag är väll lite av en ”hemlig modern”Väinämöinen” tycker jag. Jag är 45år nu o. brevväxlar med en äldre ”filosof polare”, eftersom han lär gå hädan inom 30år (han är ca. 66år)o.för att jag litar på honom så avlöjar jag det jag varit med om liksom han sina ”E.T” upplevelser. Han tror mer på mig än jag på honom.Här förklarar jag kort o så enkelt jag kan min egen kosmologi. Jag utesluter ev, guds förklaringar.Om vi utgår från att bigbang verkligen har hänt så tycks det ligga till enligt följande. Tänk dig nu vårt expanderande Universum ”bubbla”. Tänk dig nu att den har en viss maximun energi o. informationsmängd.Som aldrig kommer att överskridas. Vårt universum är då t.ex cycliskt med ändlösa big bangs. Då kommer t.ex. ej naturlagar att ändras. Fler alternativ, vårt universum är ett resultat av fler s.k multivers el. branes kollisioner. El. enklare i tre dim. resultat av samverkan av andra Universa ”bubbel” kollisioner. Problemet är om det läcker ut information o. energi vid branes etc. kollisioner från andra universa el.ej?Hur som helst så tror jag på ett Oändligt antal av Universa med el. utan likadana naturlagar etc. som vi nu har. (A. fnissar)För att göra det intressantare för dig så ”ger” jag även dig ett antal Bubbel sfär universumdär Gud får dominera,utan att bevisa att denna Gud finns el. har kontakt med ”vårt” universum o.dess verklighet.

  17. onsdag 7 april 2010, 04:31:04

    Min ”hemliga”egna o. taos riktiga ”bibel” brykar ge svar på tal.Här översätts från finskan till Svensk förkarings modell. ”Vem kan tala om varför Himlen tillåter vissa saker att Hända?Även de visa stympas ibland. Min hemliga Himmelska väg. Tävlar ej,men är bra på att vinna :talar ej, men svarar ändå alltid då rätt frågor ställs på rätt sätt.Kräver inte så mycket, men åtlyds oftast:Tycks kaotisk för den ytliga o. oinvigna, men uppenbarar även en ypperlig plan för den invigda.Super verk verklighetsterrängens nät kastas vidast omkring, och fastän dess multivers galaktiska filament öglor är så mäktigt stora ,går ingenting någonsin förlorat!

  18. onsdag 7 april 2010, 05:01:24

    ”Den tao som kan beskrivas med t.ex ord o. annan symbolkarta här o. nu är inte den sannaste tao.Det namnet som kan nämnas äro inte det sanna namnet.Från icke varat kallade de som inte vet så mycket fram Himlen o.Jorden m.m.Men det är från varat som allt födds.Är man fri från begär, ser man t.ex mysteriet, är man fylld av begär ser man bla manifestationerna. Men båda dessa liksom allt annat läro vara sprungna ur samma källa o. sklijer sig från varandra främst till namnet.Vi kan ge källan namnet tao ,gud el mysteriet bla. Tao är som en mestadels tom bringare, som man häller från men som aldrig töms,oändligt djup,är källan till allt.Vagt uppfattad men ändå evigt närvarande.Himmel o. Jord är opartiska, de tillåter ”saker” att dö, den visa är inte sentimental, han vet att alla varelser då o. då måstegåhädanDet enklare rummet mellan Himmel o. Jord är likt en blåsbälg, mestadels tomt, Men Outtömligt, ju mer det används desto mer ger det. Att förklara det hela tiden, tär på dina krafter, man bör hålla fast vid paradoxen.”kosmosson”har förklarat redan för mycket på dessa sidor o. drar sig nog tillbaka.

  19. onsdag 7 april 2010, 05:45:38

    Jag måste hålla med Christer S. så tillsvidareattingetövernaturligthar någonsin bevisats att finnas i vår ”kända” verklighet, det ”övernaturliga”är per automatik naturligt ,då det bevisats att existera.Den som menar att det övernaturliga finns, bör förklara det bättre o. komma med bevis.Om jag inte minns fel så harkanske humanisterna utlovat 100 000kr för den somkanbevisadet övernaturliga .

  20. Håkan Danielsson
    onsdag 7 april 2010, 19:49:18

    Hej Aki

    haft en del ”konstiga upplevelse ang. ufo som barn även vilda djur i vildmarken har betett sig utöver deras förväntade natur, men en del upplevelser minns jag inte om jag har drömt el ej

    Du har kontakt med person som i sin tur har kontakt med ET.

    Titta närmare på detta objektivt utan rädsla, det har jag fått göra !

    Samtidigt förstår jag inte ditt försvar av Sturmark, det han fick av mig först, var ju helt avslöjande, när jag vill bli testad för dessa 100.000 som jag aldrig kommer att få, beroende på som Randi med sin miljon dollar, ändras förhållandena. Sturmark vill ha mig att avslöja en tavla på hans kontor, om jag kunde detta, då var jag välkommen till test !

    Var och en inser som läst mina inlägg på denna sida, är det ju mina övernaturliga påståenden som skulle testas, i en opartisk jury.

    Vad jag vänder mig mot angående Humanisterna ex. Big Bang och Humanisterna (se inlägg) är ju det de inte kan veta, återigen varifrån kommer allt liv på denna jord.
    Det som är väsentligt är ju framtiden, vår jords överlevnad, ett levande väsen som inte tål den behandling den nu utsätts för. Det måste bli ett enande mellan religionerna, mellan gudsförnekarna och se det hot som nu finns mot allt liv på denna ”skapelse” som en av miljarders miljarder i universum.

    Två graders temperaturhöjning får förödande konsekvenser i detta känsliga nätverk av livsfrekvenser,
    miljön, rovdriften råvaror, molnen som förstörs, m.m.

    Som jag sagt, sök den enhetliga tanken, allt i universum är det enkelheten som gäller, starkast mest bestående,
    alla dessa olikartade tankar, skapar motsättningar, vi har inte råd längre, det kommer en förändring, det måste komma en förändring.

    Abba Björn, med dessa enorma framgångar, att inte han kan se musiken och även matematiken har universum som sin skapelse. Hela tiden kommer musikhits, och alla är de olika, varje gång lika bra, musiken lika oändlig som universum, samtidigt den starkaste konstarten !

    Humanisten Björn (med Benny) ser detta som sin skapelse förvisso sant, men vad sade Paul McCartney, ”Iam a beliver” för att inte tala om John Lennon som öppet talade om ET och Beatles !

    Näru Björn och Benny, ni har den universiella musikkontakten, var tacksamma och ödmjuka, och tillsammans med oss en gemenskap, alla tre så att säga.

  21. torsdag 8 april 2010, 03:01:58

    Jag har alla beatles skivor , liksom abbas låtar osv. George Harrisons bästa låt efter beatles karriären är ”my sweet lord,” tycker jag, jag gillar den ej pga texten utan melodin. John Lennon gjorde också en intressant solokarriärs låt o det var ”imagine”.cornelis W. gjorde också en bra låt o.det är , ”somliga går med trasiga skor”.Jag anser att mats rådberg var lite av sveriges ”countryking” på 70-talet , han gjorde en bra låt, ”Född att vandra” som beskriver min situation kusligt bra. Ted Gärdestads Sol vind o. vatten, jag vill ha en egen måne , sommarlängtan o. snurra du min värld talar till mig på ett speciellt sätt i ”kodform.”Som ”Svensson” hoppas jag att du känner till de nämnda artisterna o. låtarna.

  22. torsdag 8 april 2010, 03:14:25

    Här kommer lite av låttexten till” född att vandra.”Av Mats Rådberg . ”Ja jag föddes en kväll, under stjärnornas tak, jag blev född till en vandringsman, fast min vilja är stark o. min själ ännu svag, så vet jag vad jag vill o. kan, jag ska vandra min egen väg, utan särskilda mål, ingenting ska få hindra mig, jag vet nog var jag står, för jag blev född att vandra, vill inte leva som de andra …etc”

  23. torsdag 8 april 2010, 03:32:53

    Jag antar att jorden är ca. 5 miljarder år gammal, livet på jorden ca. 3,7 miljarder år gammalt,ingen vet exakhur livet kom till jorden ,det finns en teori panspermiateorin etc.Byggstenarna till rna o. dna kan tänkas ha kommit i kometer o.asteroider etc.På cornell universitet i usa har man simulerat ur atmosfären för att få mer komplexa molekyler i en behållare , vilket man lyckades med, man har t.o.m lyckats att tillverka livsliknande mycket primitiva molekyl kedjor som delade o. kopierade sig ett vist antal gånger.

  24. torsdag 8 april 2010, 03:38:08

    Mitt försvar av sturmark är väll inget konstigt , antingen har man den där förmågan el. gåvan el. ej det borde ju vara lättförtjänta pengar om dylikt existerar!El . hur?(A.fnissar)

  25. torsdag 8 april 2010, 03:51:49

    (A.fnissar)John Lennon gjorde vissa uttalanden om Jesus också på 60-talet ,som ej behöver vara sanna o. populära.(Det var visst något om att vi the beatles är större än jesus, minns ej exakt vad det handlade om))so what?

  26. torsdag 8 april 2010, 04:06:40

    Om du kommunicerar med utomjordingar ,livsformer,väsen etc?Hur går kommunikationen till om det inte är dina Egna tankar ,hjärn o. medvetade produkter?Det vore ju bra att de som har dylika o. andra (på andra sidan energi etc kontakt förmågor) att deNågon gång talade om el. hittade palme mördare etc. gjorde något verkligen viktigt o. avgörande! El.hur?Varför har detta ej skett?El.har det?var?

  27. torsdag 8 april 2010, 04:24:46

    Håkan D. Jag tycker att jag har förklarat mycket på dessa sidor , om hur saker o. ting ligger till, gett förklaringar principer etc, men jag har inte fått ett enda rakt svar på mina frågor av dig t.ex tycker jag, vad säger detta dig?

  28. torsdag 8 april 2010, 04:30:50

    Carl Sagan hade hajat detta med växthuseffekten etc. för länge sedan med sitt studium av Venus atmosfär osv. o. varnade om att samma sak kan ske på jorden.Did yuo know that?

  29. torsdag 8 april 2010, 04:34:19

    Håkan vet du vad Gaia teorin är t.ex?

  30. Håkan Danielsson
    torsdag 8 april 2010, 23:46:09

    Hej Aki

    Byggstenarna till rna o. dna kan tänkas ha kommit i kometer o.asteroider etc

    Så rätt, Guds databank genom de kosmiska energierna där kommer allt liv.

    Du vandrar enligt Rådberg, jag minns ”in the early morning rain” men vandrar du ensam ?

    Sturmark har inte gåvan och han kommer aldrig att förstå, men han är på den kanten och kommer att förbli, att han blev avslöjad, tog han inte ? Men som jag sagt Humanisterna finns berättigat, det är väl ingen som hävdar, ”Humanisterna finns nog inte” !

    Lättförtjänta pengar, ja visst om de trott på mig, men jag lyckas ej, eller får ej lyckas.

    Lennon, en journlist och han kastar ut sig detta som han ångrade och bad om ursäkt för, men för sent !

    Min kontakt, jag frågar och inom 30 sek har jag denna kontakt, sedan följer ett samtal som i en telefon, frågor och svar. Notera här ex Big Bang och Humanisterna, när jag fick detta först för några år sedan, fick jag läsa flera gånger innan jag själv förstod innehållet.

    Jag har försökt att förklara för dig, du talar om tao, det är din tro, jag ser ingen motsättning i alla religioner, vad jag får från min källa, att jorden nu står för förändring, vad vet jag inte, om ET visar sig, men denna jord är ett levande väsen och tål ej denna behandling. Denna skapelse med alla livsfrekvenser, börjar en länk falera, faller allt.
    Men Aki sök i ditt undermedvetna !

    Carl Sagan, vet inte ena boken ET finns inte, andra boken de finns, tröttnade på honom.

    Gaia, James Lovelock, vad sade han för några dagar sedan, ”Lev medan ni kan” ! Han menade tidigare jorden levande väsen, självläkande ! Det explosiva metan, manipulerar av livet självt. Not. Vi lever längst ut på grenen som Shirley Mclain, sade, jag har mejlat med henne.

  31. Håkan Danielsson
    torsdag 8 april 2010, 23:54:14

    Hej Aki
    Du frågar om Palme mordet.

    http://www.cnn.com/world/meast/9906/01ocalan.02/

    Håkan

  32. fredag 9 april 2010, 15:12:39

    Hej. Håkan, kunde ej använda din länk. Om du vill så kan du ev . debattera med mig på aki@aol.se om det hinns med. ”Vi” tycks hamna utanför debatt ämnena här o. de andra läsarna kanske ej gillar det.Du kan beställda carl sagan böcker ,filmer dvd, musik o. annant på amazon .com. Googla på Aki tuomaala så kan du se gratis film om rymden carls.s cosmos kosmologi o. astronomi etc. Jag är med http:www.planetary .org i usa som Carl sagan var med a startade. Likaså http://www.nak.se en astronomi klubb som bör ge dig gratis prov ex. av medlemstidningen. M..m Vänliga hälsn.aki T. cosmosson

  33. fredag 9 april 2010, 15:29:31

    Jag finner inget mer i mitt undermedvetna just nu än att jag kan säga att kosmos blir medvetet på vår nivå genom en materiel energi omvandlings process så att kosmos betraktar sig själv genom oss, obs, detta höll Carl Sagan med om, undersskatta ej Carl Sagan han har t.o.m mött Dalai Lama på riktigt o. de hade en intressant discussion. Googla på Ann Dryan så kanske du får se mer genom filmsnuttar m.m.

  34. fredag 9 april 2010, 15:33:13

    Obs de länkar som ej går att använda genom att klicka här ovan kan man skriva av för att försöka senare.

  35. fredag 9 april 2010, 15:42:01

    Håkan, hittar något medium etc. Palme mördaren o. kan bevisa det, så blir både jag o. sturmark ”glada o. upplysta”tror jag, upp till bevis bara, det är inte märkligare än så!Det är alltid lättare att” snacka” än att bevisa , snacka o. påstå ”det ”o. det” klara t.o.m en ”femåring” respekt får man inte så lätt automatiskt, det förtjänar man med bevis etc.

  36. fredag 9 april 2010, 16:03:16

    In the early morning rain” var det nog en amerikan som gjorde är in inte säker, annars är ju willie nelson , J.cash o. inte minnst John Denver ”vrål”bra. En del säger att J.Denver ej hette det på riktigt o. att han är född nära Roswell, som tycks vara känt för ufo aktiviter m.m.Bra låtar med John Denver är , Country roads, starwood in aspen,leavin on a jet plane,the eagle and the hawk,rocky mountain high,annies song ,fly away etc. bara så att du vet att jag vet vad som är bra osv.John denver lär ha haft ett amatör teleskop o. var intresserad av stjärnorna o.astronomi tror jag. En sak är säker, John Denver har mött Carl Sagan på Riktigt!

  37. fredag 9 april 2010, 16:12:58

    Jadå, jag gillar att vandra ensam, men då Carl Sagan, John Denver o. jag tittade på samma stjärnbild var vi ”sammankoplade” på ett sätt som bara riktiga stjärntydare kan vara o. som vill se stjärnorna o. kosmos som de verkligen är, skilda från önsketänkade m.m.

  38. Håkan Danielsson
    fredag 9 april 2010, 17:26:42

    Hej Aki

    Du frågade om mordet på Palme, här har du universums
    svar:

    Om Palme hade varit behjälplig med Iran när det gällde vapenleveranser skulle han aldrig ha mördats, han hemställde hos den amerikanska regeringen att mullornas Iran icke skulle få vapen i den utsträckning de begärde. Efter ytterligare påtryckningar från mullorna till Palme förstod de att han låg bakom såsom fredsmäklare i kriget mellan Irak o Iran. Detta uppfattades av Iran som ett gigantiskt svek mot den islamska revolutionen i Iran, då Palme genom att förhindra vapenleveranser samtidigt stöttade både fienden Irak och den amerikanska imperialism som låg bakom Saddam Husseins krig mot Iran i sina försök att störta den iranska muslimska staten och införa Shahen av Iran igen. Iran upplevde detta som ett svek av FN som Palme företrädde därför utdelades en dödsfatwa på Palme.

    I Irak finns shiamuslimer som är trogna Iran, även kurder som ville störta Saddam och med löfte till stöd till egen stat frigjord från Irak, övertalades PKK att utföra mordet på Palme. PKK ledaren Ödcalan som då hade kontakt med person non grata i Stockholm som tillsammans med hans dåvarande fru var centralpunkten i ledningen för PKK i Stockholm. När budet kom från Ödcalan sökte ledningen efter tilltänkt mördare, valet föll på asylsökande kurd i Stockholm. Med löfte om stor penningsumma och fri lejd till Iran utförde denne person mordet på Palme. Samtidigt väntade bil bortom den tunnel mördaren sprang igenom, han transporterades med ilfart till Köpenhamn först till London och därifrån efter några veckor till Iran.

    Mannen är numera avliden men pengar finns hos släktingar. Blev avrättad av säkerhetsskäl av eget PKK folk. Medhjälpare fanns i de extrema högergrupper som indikerade med hjälp av spaning Palmes rörelser. Inga kontakter togs mellan PKK och dessa grupper endast via Mobitel. Dessa grupper vet icke idag vem som var mördaren. När polisen besökte Ödcalan i fängelset nyligen fick de denna information av honom. Sålunda är socialdemokratiska regeringen underrättad om det verkliga förhållandet, men ej oppositionen. Polisen regeringen har bestämt att lägga locket på, för konsekvenserna skulle bli alltför stora i och med ett avslöjande.

  39. lördag 10 april 2010, 11:18:18

    I en ”rättstat” o. demokrati om tillräckliga resurser finns ska alla mördare hamna bakom ”lås o. bomm”. Jag är emot dödsstaff som i en del am., delstater etc. Om Palme mördaren själv mördats el. gått en naturlig död till mötes etc. vet jag inget om.Inte förräns det i massmedia (tv. tidningar etc) framgår att 1. Att Palme mördaren, mördats 2. omkommit.3. Är bakom lås o. bomm ,tror jag på det. Andra källor o. resurser etc. saknar jag.

  40. lördag 10 april 2010, 11:43:12

    Utan att tillfråga mina ”hädan gångna ”filosof bröder avslöjar härmed också en del av min kosmiska filosofi, som avslutning o. förklaring till en hel del debatter, för att jag anser att det är lite egoistiskt att behålla allt för sig själv o. att man bör dela med sig då o. då om sin kunskap så att andra ev. intresserade kan föra det vidare oberoende av bakkrund etc.o. få svar på en del av sina existensiella o. andra frågor.Det börjar i nästa ruta översatt till ”Svensson” svenska så att en Svensktalande ska ”haja”.

  41. lördag 10 april 2010, 11:57:50

    Så här ”tror” jag att mycket ligger till.”Super verklighets terrängens och förgrund naturens enkla samt sköna (tao)mångfalds delar,hänger verkligen ömsevis intimt samman,och tydligt bekräftar, den Bakomliggande alltid varande(taos) Helhets guda lika verifikationsverk. I den Eviga Outrotbara Natur Helhetens Mångfaldiga ”Danslek” med Sig Själv,även på mänsklig nivå o. plan, likt en stimulans sökande njutningsvarelse, i ständig vilorörelse balansharmoni sökande… i sig själv o. m.fl. …(Amen)((A.fnissar))

  42. lördag 10 april 2010, 12:12:41

    De som ej håller med o. vill komplettera m.m. o. har bättre principer el. ej kan ev. debattera på aki@aol.se om det hinns med.

  43. lördag 10 april 2010, 23:27:53

    ”Sålunda är socialdemokratiska regeringen underrättad om det verkliga förhållandet, men ej oppositionen.”

    :-)

    Om jag säger valet 2006? Ringer det några (blå)klockor?

  44. Anonym
    lördag 17 april 2010, 19:40:33

    Hej,

    jag hoppas jag kan vara anonym. Annars tar jag inte illa vid mig i alla fall om du inte vill publicera detta. Men jag vill i alla fall göra ett tillskott som jag kom att tänka på idag.

    Jag är själv inte medlem i Svenska kyrkan – och personligen besviken för att jag tvingats vara medlem utan urträdesmöjligheter under så många år.

    Här kommer mina tankar:

    ”I viss mån så är all organiserad religion övermarknadsförande av sig själv – även utifrån sina egna preferenser. Problemet med missbrukande organiserad religion – och bara outvecklad och bristfällig organiserad religion(som egentligen är som vilken förening som helst utan maktambitioner) – som ändå människor menar väl genom – är att den missbrukande organiserade religionen underskattar hur övermarknadsförande av sin organiserade religion den är. Den outvecklade religionen som ändå har välmenande människor som är medlemmar och medlemmar som driver verksamheten aktivt kan erkänna att man har brister – även stora sådana. Och outvecklad religion som inte syftar till maktmissbruk har ju i grunden heller inga maktanspråk för att ha makt över människor som inte är medlemmar i deras formella organiserade religion. Härvidlag kan distinktioner göras tror jag mellan olika slags vetenskaplig religionskritik på sunda humanistiska grunder.”.

  45. måndag 10 maj 2010, 14:37:12

    Hej. Jag tycker du ska kolla in Philip Wildenstams blogg, han skriver om lite liknande ämnen som du. Det här är ett favoritinlägg för mig:
    http://www.philipwildenstam.se/2010/05/07/att-namnges-med-karlek-till-livet/

  46. Tor Wadmark
    måndag 6 juni 2011, 11:42:34

    Gud sade: ”Ljus bli till!” Och ljuset och månen och livet blev till: Månens under på den dynamiska Jorden.
    Isaac Newton, 1642-1727, satt en kväll i sin trädgård och såg ett fallande äpple framför månskivan. Tänk om det är samma kraft? Ja! Centrifugalkraft och dragningskraft svävar i balans alla planeter tyngdlösa i rymden. Allmän gravitation är specialfall av attraktionskraft, som formar och för fram allt i banor med en eller ett par brännpunkter runt om i hela universum och runt alla atomkärnor. Newton: Principia år 1687 och 16 000 sidor.
    Synligt och osynligt: Döda månen skänker jorden liv och tar massdöd i naturkatastrofer; jordbävningar & tsunamis.
    År 2009 skrev Herta Müller: Andningsgunga. Samma år dubbeljubilerade Charles Darwin födelsen 200 år och Arternas uppkomst 150 år. Båda böckerna nytänder tanken på livets uppkomst genom en ledd himlakropp i en lyckoträff på jorden i en enorm kollision och explosion klöv/ryckte loss berg och öppnade Stilla Havets djup och hejdade jordens snabba omlopp. Planeten forcerade vidare med klippor, sten och grus till stoffbälten runt jorden, vår Tellus. Attraktionskraft formade månen öde och tom. Jordens dragningskraft håller kvar den som satellit. Och solens dragningskraft håller de båda i bana. Vi får utbyte, dagar och år, prebiotisk kemi, värme och kyla vittrar sten. Kometer och meteoriter med fruset liv i is och materia landar i snö. Månens dragkraft ger rörlig oro i tidvatten och kan starta glid i vatten och i jordens inre magma och skred i snö, is, backar och berg.
    Gaser, sol och blixt blev molekylär rot och embryo gav liv eller i lera och pyrit. Och blev träd och människa.
    Goda idéer dör aldrig, de återuppstår. Bästa som någonsin funnits är Jesus, som 30 år gammal döptes i lägsta levande vatten uppströms Döda Havet och har uppstått från de döda och ger alla nåd, nytt hopp och kärlek.
    Trovärdigt, kunnigt, ärligt, seriöst och i aktiv samsyn på väg mot samförstånd, förtroende, personkemi, dragningskraft, smittsamma skratt och harmoni möter vi i kärlek några i ögonglans med släkt- och anletsdrag, relationer och till tro genom, med och i Gud. Med förstånd och samvete arbetar vi i glädje fram det rätta, det sanna och det sköna i en evig Gud och bör handla mot varandra i en anda av gemenskap. Minne, besinning, eftertanke och begrundan parerar och rör sig med fri vilja i nyfikenhet och ingivelse av fröjd och lust och sann människa i mod mot rädslan och fruktan.
    Några aktuella bibelord av tusen i omvänd kronologisk ordning, dvs. de yngsta och de sista först:
    NT Upp 12:1 år 96: ”Och ett stort tecken syntes på himlen, en kvinna klädd i solen och med månen under sina fötter och en krans av tolv stjärnor på sitt huvud. Hon är havande och ropar i födslovånda.” EU:s flagga: 12* i.
    Se himlagudinnan i Kockska husets hörn, 300 m sydost Malmö Centralstation i sydvästra Stortorgets hörn >.
    Joh. 1:1-5 år 90: ”I begynnelsen fanns Ordet (logos) och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var människans ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.”
    Matt 4:18 – 21 år 80: Fyra av Jesu lärjungar var fiskare, de såg fiskhonor lägga miljoner rom och hanar spilla mjölke över. En månad senare finns tusen fiskyngel av en hane och efter ett år finns en fisk. (Evolutionen)
    Rom 1:20 år 58: ”Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga.” Att se, tolka, förstå och ompröva ger sanningar.
    1 Kor 13:13 år 50:”Tro, hopp & kärlek. Och störst är kärleken.” Intresse>talang. Platon: Gästabudet 359 f Kr.
    GT Hab. 1:14 640-609 f Kr: ”Du lät människor bli som havets fiskar, den myllrande skaran utan härskare.”
    Ps 65, 104, 136, 146:6, 900-160 f. Kr. ”Han som har gjort himmel och jord och hav och allt vad som finns i dem, han sviker aldrig sina löften.” Vattnets och kolets kretslopp är liv i levande vatten ↑ dop resp. ↓ död.
    Jer. 18:1-4 580 f Kr: ”DETTA ORD KOM till Jeremia från Herren: Gå ner till krukmakarens hus. Där skall jag låta dig höra mina ord. Då gick jag ner till krukmakarens hus och fann honom i arbete vid drejskivan. Ibland misslyckades lerkärlet som krukmakaren formade med sina händer, och då gjorde han om det till ett nytt kärl, så som han ville ha det.” Aktiv utveckling, evolution och framsteg för fred och en bättre framtid.
    1 Kung 19:11-12; 900 f Kr: ”Herren svarade: Gå ut och ställ dig på berget inför Herren. Herren skall gå fram där. En stor och stark storm (himlakropp i lyckoträff) klöv/ryckte loss berg och krossade klippor gick före Herren. Men Herren var inte stormen. Efter stormen kom ett jordskalv. Men Herren var inte i skalvet…”
    2 Sam 7:28 1000-960 f Kr: Gud är sanningens Gud och hans ord är sanning. Ps 19:10; 51:8; 119:86; Dan 9:13; Joh. 14:6 år 90: Den som talar i Herrens namn måste tala sanning. ”Jesus är vägen, sanningen och livet.”
    2 Mos 2:5, 1300 f Kr: Mose i vassen, där mänskosläktets vagga stod nära Nilens källflöden för 200 000 år sen.
    Jobs 38:33 ~2000 f Kr: ”Förstår du himlens lagar, får du dess ordning att gälla på jorden?” Allt hänger ihop.
    1 Mos 1, 2, 5, 6, 11, 14, ~2 000 f Kr: ”I BEGYNNELSEN (I evigheten) skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. Gud sade: ”Ljus, bli till” Och ljuset blev till. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag …”
    Bibeln rymmer flera skapelseberättelser. Och jordeliv kan ha uppkommit genom några rimliga förfaranden.
    Månen formades som den största satelliten 30 miljoner år efter jorden 4,5678 miljarder år (Giga anno: Ga.). Solen 4,6 Ga. och Big Bang 14 Ga. Se: http://www.bibeln.se; http://www.isaac-newton.org och http://www.darwinonline.org.uk
    Tor Wadmark: torwadmark@hotmail.com Nymånen speglas i Öresund den 5 juni 2011.

  47. Andy
    torsdag 6 oktober 2011, 17:57:53

    Bibeln har rätt när den säger ” Dårarna säger i sina hjärtan det finns ingen Gud”. Psa_14:1 För sångmästaren, av David. Dårarna säger i sitt hjärta: ”Det finns ingen Gud.” Onda och avskyvärda är deras gärningar, det finns ingen som gör det goda.

Andra bloggar som länkar till denna sida:

  1. Profeter och banditer « Nordic Dervish
  2. Kyrka och skola « Livet Gud och allting
  3. cure bad breath
  4. loaded
  5. Katolsk Vision » ”Evolution som Guds utvecklande och slutgiltiga möte med sig själv ”
  6. Suicide Clean-up

Lämna en kommentar

Mitt nyhetsbrev

Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress:

Under läslampan just nu

Turing omslag

Alan Turing

Denna fantastiska biografi om Alan Turing finns nu äntligen på svenska. Läser om den med stort nöje. [Läs mer]

Senaste kommentarerna