Foto Peter Knutson

Humanistiskt julevangelium

Det hände sig som så, i våras då örterna blommade, att Skolverket presenterade sitt förslag till ny kursplan i ämnet religionskunskap i grundskolan.

Skolminister Jan Björklund blev förskräckt och undrade vart kristendomen hade tagit vägen i undervisningen. Med sträng röst talade han uppfordrande till skaran av förväntansfulla journalister: ”De små skolbarnen ska lära sig på djupet varför man firar jul och varför man firar påsk.”

Vi Humanister håller med. Därför vill vi här presentera ett glädjefyllt julevangelium* till Björklund och alla andra och berätta om julens historia.

Det äldsta firandet av Jesus födelsedag man känner till är från Egypten på 200-talet. Men då var det den 20 maj man firade. På andra ställen firade man Jesus födelsedag den 19 eller 20 april, eller den 28 mars, eller den 10 eller 6 januari. Man hade helt enkelt ingen aning om när Jesus föddes.

Dock firade man i Rom sedan länge Saturnaliafestivalen sent i december. Då åt man, drack och festade om. Det fanns även en festival den 25 december med namnet Natalis Invicti – den obesegrades födelsedag. En passande dag att förlägga sin egen Guds födelsedag på, tyckte en del kristna potentater, för vem var mindre besegrad än Jesus? Så mer än 300 år efter Jesus död flyttade därför de kristna makthavarna firandet av Jesus födelsedag till den 25 december.

Den här bakgrunden är väl känd bland kyrkohistoriker – all information ovan är hämtad ur den Katolska encyklopedin. Men det är ingenting man informerar sina församlingar om. Kristna kyrkor runt hela världen firar Jesus födelsedag på juldagen genom att ställa upp julkrubbor och läsa högt om hans födelse ur julevangeliet, som om det verkligen var på juldagen han föddes.

När kristendomen kom till Norden så passade det förstås alldeles utmärkt med en kristen fest den 25 december. Här firade man då redan något som kallades ”jul”. Den fornnordiska julens tidpunkt på året var ingen tillfällighet. Vintersolståndet – årets kortaste dag – är precis i faggorna. I Norden finns det då verkligen anledning att fira. Det har vänt; ljuset kommer åter! Även denna högtid exproprierades av kyrkan.

Förmodligen tror de flesta människor – precis som Jan Björklund – att orsaken till varför man firar jul ”egentligen” har med Jesus födelsedag att göra. Man kan inte annat än fascineras av kyrkans marknadsföringsavdelning, som kan få ett politiskt beslut taget för mer än 1600 år sedan att bli ”kunskap”, trots att den inte stämmer.

Det nutida julfirandet är en mosaik av hopplockade inslag. Tomten är till exempel en kombination av ett helgon från nuvarande Turkiet (S:t Nikolaus), den svenska gårdstomten och Coca Cola-reklam från 30-talet. Traditionen med klädd julgran hämtades från Tyskland, julskinkan är vikingatida, medan den svenskaste av alla traditioner – det rituella Kalle Anka-tittandet klockan tre – bara går tillbaka till 1960.

Vad gäller julen så är den inte bara en kristen högtid, utan en helgdag som hör till årstiden. Den angår därför alla människor. I den karga nordiska vinternatten behövs en högtid som minner om ljus och generositet. Julen är därför inte exkluderande utan alla kan vara med i firandet, oberoende av religiös tillhörighet eller livsåskådning!

God Jul! Må lycka och välgång stå dig bi. Var generös med medkänsla och omtanke gentemot dina medmänniskor. Kom ihåg att det finns ljusare tider att se fram emot.

Det är väl värt att fira, för alla!

Patrik Lindenfors / Christer Sturmark

* evangelium betyder ”glädjebudskap”, ”goda nyheter”

11 kommentarer till Humanistiskt julevangelium

  1. Marie Breskic
    söndag 19 december 2010, 11:08:31

    Man suckar. Allt det där känner vi kristna som inte är kyrkohistoriker väl till. Trodde du verkligen något annat? Men att kristenheten bestämt sig för att fira Jesu födelsedag just då skadar mig veterligen ingen. Vart vill du komma?

    Om du tycker det är jobbigt med kyrkligt tjat om att julen ”egentligen” är en kristen högtid då vi firar Jesu födelse, får du bara medhåll från mig. Jag firar jul för att det är välbehövligt under en mörk och kall del av året. Jesus firar jag året om, så att säga, och känner inte att jag behöver krympa honom till bebis varenda december.

    God jul och gott nytt år! 🙂

  2. Samuel
    söndag 19 december 2010, 14:38:45

    Hej,
    hur länge tycker du att man ska fira jesus födelse på jul för att man skall kunna säga att det är framförallt det som högtiden handlar om?
    (Om ettusensexhundra år inte är tillräckligt för att få säga att jul traditionellt handlar om Jesu födelse så…?)

  3. tisdag 21 december 2010, 17:29:18

    Ni har dock glömt att man kanske även borde börja följa Diskrimineringsombudsmannens goda föredöme och kalla julfest för ”vinterfest” i stället, och julklappar för ”vinterpresenter”. Det vore ju hemskt om någon skulle kunna bli ”kränkt” av något.

  4. onsdag 22 december 2010, 01:10:29

    Innan kristendomen kom till sverige hade ju Svenskarna o. Vikingarna asa tro m.m. El,hur?Man trodde på thor,oden o.freja o.sv. Är inte asa tro mer svenskt (nordiskt) äkta då än kristendomen som kom senare?Det talas för lite om detta tycker jag, (Stolta)vikingar vakna!Stå upp för era traditioner!(A.fnissar)Det kanske fanns högtider som vikingen firade men som dagens äkta svenskar glömt?Misstänker jag.Man kan ju uppfinna nya högtider , Bärsärk THORSDAG varge år då man går ut till skogs o. härjar o. vrålar ut sin ilska över kristendomens tyranni o. dominans dock utan att dräpa(Nunnor) o. ofra någon utan som en symbolisk befriande gest t.ex.(A.fnissar).Ge vikingen i dig en chans, o.glöm inte dina riktiga traditioner o. rötter(Svensson).

  5. Åsa
    onsdag 22 december 2010, 11:31:57

    Jag förstår inte varför folk blir så upprörda eller provocerade av texten. Jag tyckte att den var underhållande, informativ och positiv! God jul tillbaka!

  6. Johannes
    onsdag 22 december 2010, 13:07:52

    Ja man bara suckar åt dig Sturmark och dina tragiska försök att radera ut Julens budskap! Jag läser då hellre vad Bibeln säger om Jesus än ditt ”evangelium”. Du har någon övertro på dig själv som att du skulle vara den smartaste i universum som sitter inne med alla fakta om vad som verkligen hänt osv.

    Sturmark du får tro på vad du vill, men jag får också uttrycka min tacksamhet för att Gud sände sin son Jesus till jorden för din och min ja allas frälsning! God Jul!

  7. fredag 31 december 2010, 09:00:20

    Johannes.Det är ju trevligt att Jesus o. den Allsmäktiga Kristna Guden?Tycks vara närvarande i ditt liv åtminstone vid ”juletid”. Men Var var den allsmäktiga Guden o. Jesus som ska hjälpa oss o älska oss då Senaste tzunami o jordbävning Skedde då oskyldiga barn andra Led o. dog?Då du läser dina (bibelsagor m.m.)Försök o. svara på den frågan. Om tzunamin o.sv. skedde p.g.a t.ex. naturkrafter etc. utan att en allsmäktig gud var inblandad är tillsv. en bra förklaring då dessa är känslolösa m.m.el hur?”alltså,wakeup in the real world at least after Christmast.Please”(Amen and Marry more true Christmas in the name off humanism for.ex)Intressant dock då någon heter Johannes då denne också är nämnd som Johannes döparen i bibeln.Som synes mig har du inte frälst , ännu mindre dina kristna bibelsagor.

  8. fredag 31 december 2010, 09:35:52

    Johannes.(icke döparen,a.fnissar) Jesus tycks också ha blivit sänd till Jorden för att ”slaktas” på korset,hur många TILL ska slaktas för att budskapet ska nå fram?Är inte den Guden/el. inte guden BÄTTRE som ger ett kärleks budskap, rättvise budskap ,budskap om humanism m.m. som åstadkommer det goda Utan lidande o. död?!T.ex.??!(Alltså , wake up man.)

  9. Gabriel
    söndag 9 januari 2011, 23:04:17

    Aki Tuomaala: Du skriver ganska obegripligt faktiskt. Det går inte förstå din fråga.

  10. måndag 10 januari 2011, 00:09:46

    Det är intressant att se djupet och bredden av våra svenska jultraditioner! Vårt alltmer multikulturella/-religiösa samhälle har förmodligen ett växande behov av det!

    Vissa saker målas här upp som ”avslöjanden” men som kristen kan jag inte säga att det är något nytt. I kyrkan har jag aldrig heller stött på någon som seriöst menat att Jesus föddes den 25, eller att vi nödvändigtvis måste fira hans födelse på rätt datum. En poäng med traditionerna är bl.a. vikten av ATT det hände, inte NÄR det hände. Det är ingen ”hemlighet” liksom. Blogginlägget känns som ett förlöjligande av kristna, tråkigt att man ständigt ska behöva ta till en så oschysst argumentation.

    Vad visar ni egentligen för uppfattning om kristnas medvetenhet, Lindenfors och Sturmark? Att vi helt saknar självständighet och enbart inhämtar kunskap från t.ex. en präst? Skulle kristnas kunskap så grundläggande bero på vad man ”informerar sina församlingar om”? Som kristen känner jag inte alls igen mig. Jag tror inte ni vill dra alla över en och samma kant, men tänk gärna på hur ni uttrycker er. Antingen kryddar ni medvetet med oschyssta formuleringar eller så känner ni helt enkelt inte till kristnas medvetenhet i denna fråga. För asså… ja, det är ingen överraskning eller något märkvärdigt det ni skriver. Detta känns mest som ett konstaterande av vad många kristna redan tänker. Möjligen med undantaget att man inte ser på det med samma konspiratoriska framtoning som ni.

    I mångt och mycket kan jag bara till att hålla med.

  11. söndag 16 januari 2011, 02:53:54

    Mer raka rör till Jakob o. andra s.k kristna.Kristedomen lär att Gud blivit människa i jesus kristus,.(det tror jag inte på men den kristne måste)Genom synden ,olydnaden mot Guds villja ,har människan kommit under dödens välde, det köper jag inte heller men den kristna måste annars är man inte kristen.Sen menas det det att kristus Återlöste ,alltså friköpte människan ur dödens träldom genom att frivilligt underkasta sig döden på korset?!?Jesus uppståndelse är livets seger över döden o. det menas att människan blir delaktig i denna genom dopet o. tron på Jesus Kristus.Den fulla innebörden skall framträda ang. detta vid tidens slut, då de döda står upp till dom o. de benådade till evigt liv hos gud m.m. För det första, varför måste någon lida o. dö på ett kors överhuvudtaget?Varför måste ”gud” o. människan lida överhuvudtaget?Är det inte en Bättre Gud som tar oss raka vägen till himlen o. paradiset m.m. UTAN att LIDA Själv o. låta andra o. människan lida?Det verkar lite som om Jesus liksom måste försöka att rätta till Guds misstag från Gamla testamentet i det nya genom att låta sig dö o. återuppstå från döden , alltså jag argumenterar att jesus lidande o. död på korset var onödigt, då en allsmäktig gud som älskar oss varken behöver själv lida påett kors el. låta andra lida.En allsmäktig gud som låter andra lida t.ex är ingen kärleksfull gud enligt mig.Kristendomen kommer ej undan detta genom att påstå att människans lidande också beror på människans okunskapo.fria vilja då människan krigar mot varann o. därigenom lider o.s.v.,detta stämmer delvis. Men Kristendomen har inget svar på varför oskyldigabarn o. andra måste lida o. dö i naturkatasrofer typ tzunamis ,jordbävningar o. om andra civilisationermed njutningsvareselivsformer finns i galaxer p.g.a supernove explositioner o. när solar blir röda jättar m.m.Alltså en allsmäktig gud som först gör människan till en njutningsvarelse alltså med förmåga att lida o. sedan plågar människan genom olyckor etc. är inget att ha, därför säger jag nej till kristendomens gud o.accepterar ett kosmos utan övernaturliga gudar, ett kosmos som är opartiskt o. varken gott el ont där människans själv är ansvarig för sitt o. andras lidande o. genom förnuftet orienterer sig i naturen så gott det går att undvika lidandet.(Amen. A.fnissar)

Lämna en kommentar

Mitt nyhetsbrev

Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress:

Under läslampan just nu

Livets kod

För första gången i mänsklighetens historia kan vi nu gå in i våra gener och ändra i deras sammansättning. För sin upptäckt av gensaxen CRISPR belönades biokemiforskaren Jennifer Doudna med ... [Läs mer]

Nätverk

Senaste kommentarerna