Foto Peter Knutson

Den ofattbart cyniska tron

Den 5 januari skriver Expressen ett avslöjande reportage om den kristna ungdomsorganisationen  Ny generation, som bildades för åtta år sedan av Joakim Lundqvist, direktör för Livets Ord:s Bibelcenter.

Föreningen har fått 34 miljoner kronor av Ungdomsstyrelsen för att bedriva sin verksamhet; att missionera på skolor. Så här beskriver organisationen själva sitt uppdrag på sin hemsida:

“Ny Generation arbetar för att det ska finnas en kristen grupp på varje skola i hela Sverige. Vi tror att skolan är världens viktigaste plats och att Jesu ord och kärlek behöver finnas där.”

En av skolmissionärerna från ny generation berättar för Expressen:

“Vi bakade och delade ut 200 semlor i anslutning till semmeldagen. De flesta på skolan blev glada. Och vi känner att vi inte är ensamma i detta utan att vi får hjälp. Ta en sådan konkret sak som att vi hade köpt för lite grädde. Vi räknade ut att det skulle bli 0,3 deciliter per semla så vi bad till Gud att det skulle räcka. Det gjorde det och vi som var där är rätt säkra på att vi la på mer än 0,3 deciliter”

Så cynisk är alltså den tro som organisationen Ny Generation propagerar för: Tron på en Gud som låter över 200 000 människor dö i en jordbävning på Haiti, men som gärna fixar lite extra grädde till semlorna.

Det är givetvis ofattbart oförnuftigt att tro att grädde kan materialiseras ur tomma intet. Men det är det minska problemet. Det är också outhärdligt cyniskt att ha en så narcissistiskt självcentrerad tro, att det är rimligt och eftersträvansvärt med en Gud som prioriterar grädde till det egna bakprojektet framför lidande och död.

Det är sannerligen inte en sådan moral och etik vi vill främja i våra svenska skolor. Men spridandet av dessa vanföreställningar finansieras alltså av skattemedel, hittills 34 miljoner kronor. Det är fullständigt skandalöst.

Cheap Windows 7 Ultimate
Discount
Order Windows 7 Ultimate
Windows 7 Ultimate
Adobe Creative Suite 6 Master Collection

Order Adobe Creative Suite 6 Master Collection
Microsoft Office 2010 Professional Plus
Discount Microsoft Office 2010 Professional Plus
Order Microsoft Office 2010 Professional Plus

37 kommentarer till Den ofattbart cyniska tron

  1. kc
    fredag 7 januari 2011, 17:04:20

    Det är sannerligen skandalöst… Att det lallar omkring
    folk med vanföreställningar har man väl inget annat val än att
    acceptera. Försöka upplysa dem, eller vänta på att de dör ut. Men
    att de fortsätter sprida sina vanföreställningar med skattepengar i
    ryggen, ger en kalla kårar längs ryggraden…

  2. Anders Lundberg
    fredag 7 januari 2011, 17:43:20

    Vad är ”Ungdomsstyrelsen” och var/vad sorterar den
    under?

  3. Gunnar Lundh
    fredag 7 januari 2011, 17:59:59

    34 miljoner till vidskeplighet. Man blir så trött

  4. Wilfried Ivanhoe
    fredag 7 januari 2011, 18:20:54

    att detta händer idag i sverige gör mig illamående
    !

  5. Magnus Dahlberg
    fredag 7 januari 2011, 18:26:09

    Slappna av nu Christer. Så farligt är det inte. Det krävs
    en extremt aggressiv religionshatare för bli upprörd över att någon
    bjuder på semlor. Dessutom är det utomordentligt intellektuellt
    ohederligt att ställa semlor mot döda haitier, som om det fanns en
    självklar motsättning. Det är fullt möjligt att hjälpa haitier och
    samtidig bjuda på semlor. Men i den nyanslösa värld Sturmark verkar
    leva i så blir det lätt svartvitt.

  6. Aron Sändh
    fredag 7 januari 2011, 18:36:57

    Det är inte konstigt att 0,3 dl grädde ser ut som mer än
    0,3 dl i vispad form. Men det är nog gräddvisparens förtjänst
    snarare än Guds.

  7. Thomas Lahti
    fredag 7 januari 2011, 19:39:56

    Du skriver massa smörja Christer. Själv var jag i Haiti
    tillsammans med läkare och sköterskor från Livets Ord. Vi hjälpte
    dessa stackars människor med operationer, medicin, sjukvård.
    Pengarna hade vi samlat in i kyrkan, allt gick till detta ändamål.
    Riktigt fult av dig att hoppa på ungdomar som vill baka semlor med
    grädde. Det finns tillräckligt med pengar för både grädde och hjälp
    till Haiti, men ni humanister är för kallhjärtade för att förstå
    detta. Jag såg inte röken av er heller i Haiti.

  8. Sara Olow
    fredag 7 januari 2011, 19:57:17

    Christer Intressant att du först anklagar ungdomarnas tro
    för att vara ”självcentrerad” och sedan fastslår att detta inte är
    något ”vi vill främja i våra svenska skolor”. ’Våra” skolor? Låt
    mig påminna om att skolorna tillhör var och en av de 12 000 svenska
    medborgare som är medlemmar i Ny Generation, lika mycket som de
    tillhör dig. De har samma rättigheter som du att ha en tro och en
    livsåskådning, och låta den komma till ett naturligt uttryck i sin
    närmiljö. Har du problem med detta är det inte Ny Generation du ska
    kritisera, utan Regeringsformen, EU:s stadga om mänskliga
    rättigheter och FN:s Barnkonvention. Om statsbidraget: Ny
    Generation representerar – hur frustrerande detta än må vara för
    dig – en mycket stor skara svenska ungdomar som i demokratisk anda
    och helt enligt Ungdomsstyrelsens regler, vill bedriva lokal
    föreningsverksamhet utifrån sin övertygelse och sin tro. Enligt
    Sveriges lag och demokratins grundidé har dessa självklart – på
    samma sätt och med samma förutsättningar som andra – rätt till stöd
    och uppmuntran i sitt föreningsengagemang. Allt annat skulle
    rimligen benämnas diskriminering. Sara Olow

  9. Lennart Pettersson
    fredag 7 januari 2011, 21:47:44

    Det är svårt att komentera sådana dumheter, det trodde jag
    tillhörde medeltiden. Jag saknar ord, men jag hoppas att detta
    snart är historia på riktigt.

  10. fredag 7 januari 2011, 22:34:56

    Känner igen detta resonemang från ett par år på Livets Ord
    i slutet på 80-talet, och reagerade redan då på det cyniska och
    självcentrerade. ”…vi som var där är rätt säkra på att vi la på mer
    än 0,3 deciliter” OK, ”rätt” säkra… Men för att ta det absolut
    säkra före det osäkra: Köp mer grädde nästa gång… det lär Ni ha råd
    med.

  11. Peter
    fredag 7 januari 2011, 23:13:14

    Jag är själv en tvivlande troende individ som lever med min
    tro på gott och ont. Jag har inga problem med att få mig själv och
    min tro ifrågasatt. Det är sunt och naturligt. Men när det blir så
    kletigt och onyanserat känner jag bara att det som skulle kunna
    vara humanistisk hållning som du säger dig företräda, bara blir
    falsk och att det mer handlar om att hitta ett skyltfönster att
    synas i. ”Tron på en Gud som låter över 200 000 människor dö i en
    jordbävning på Haiti” Retoriskt blir det så att jag tror på en gud
    som med ett leende ser på när haitier drabbas av en katastrof. Kom
    igen. Det där är lågt och det tror jag att du själv inser. Därför
    är det extra kletigt och banalt. Problemet är att det spiller över
    på massor av ideellt arbetende gamla och unga som finns ute i alla
    församlingar runt om i vårt land. Massor av folk som gör ett
    jättefint arbete. På samma sätt som det görs i Fotbollsklubbar,
    scoutföreningar och Röda korset. När det var skandaler i Röda
    korset under det gångna året var det naturligtvis inte Röda korset
    som organisation som var bovarna utan de individer som hade gjort
    galna saker som skulle kapas. Men när det kommer till kristna
    samfund går det bra att låta påskina att det finns en kollektiv
    skuld för alla oss som tror på det du kallar för den ofattbart
    cynisk tron. Sedan är det naturligtvis möjligt att du vill begränsa
    din kritik till en liten liten grupp som står bakom ”Ny Generation”
    Men som sagt när du är så onyanserad och kletig i din retorik så
    spiller det över på tron som sådan. Och det tror jag du inte är
    speciellt ledsen över heller

  12. Gunnar Lidman
    fredag 7 januari 2011, 23:48:40

    Nu fattas bara att de andra religionerna skall ha bidrag
    också. Men de har säkert redan fått dett.

  13. Markus Johansson, Lund
    lördag 8 januari 2011, 00:45:26

    Kära du,
    det mesta av min kritik har här redan framförts. Ny Generation bör och ska, precis som ”unga humanister” (om det nu finns någon sådan liknande organisation) granskas och kritiseras där det finns fog för det. Men att attackera en grupp med ideellt engagerade ungdomar som vill göra en positiv skillnad på sin skola, hjärntvättade av Ulf Ekman eller ej, är lågt. Riktigt lågt.

    Christer (om det nu är du som skriver här): har du själv ätit någon semla sedan Haiti-katastrofen? Eller kanske något annat bakverk? Är du för detta cynisk eller ond, som inte lät den tian gå till Haiti i stället, eller ska vi acceptera att alla inte ständigt ger allt dom äger?

    Jag äter semlor. Och ibland, när jag inte är så jävla egocentrerad, ger jag stöd till Haiti.

    Markus Johansson, Lund

  14. Burr
    lördag 8 januari 2011, 08:19:09

    Svar – #5 by Magnus Dahlberg: ”Det krävs en extremt aggressiv religionshatare för bli upprörd över att någon bjuder på semlor.”

    Nu tror jag inte ett ögonblick att det skulle ens i sin mest fantasifulla tolkning skulle kunna handla om religionshat för semlornas skull…

    …utan det är fullständigt absurt att använda skattemedel och närmare bestämt 34 miljoner till något som i alla lägen borde vara gratis! Mirakel om de sker har inget pris!!! Guds gåvor ska inte behöva betalas av skattemedel. Och det säger av sig självt att om så sker så ska man prisa skattebetalarna och inte Gud för den generositeten.

    Man kan även vara en sann religionsälskare och anse med all rätt att den gud som trollar med litet vispgrädde till semlor befinner sig fortvarande på lekstadiet och inte förstått allvaret med skapelsen och sin gudomliga uppgift.

    Sanslöst är det oavsett vilket förhållningssätt man än må ha till den kristna tron!

  15. Fylle
    lördag 8 januari 2011, 14:09:58

    Håller med några av föregående ”talare”. Mycket bra åsikter och kommentarer har du Christer, men detta kändes nästan banalt och barnsligt. Om de vill bjuda på Semlor för sina pengar är det väl inget fel i det.
    Att gräddvisparen gjorde ett bra jobb borde ge all cred till honom/henne och inte till Gräddguden Gunnar. Men det kanske inte är samma gud..Haitiguden kanske inte har fått lika mycket pengar som Gunnar han heller. Ungdomarna har nog inte så mycket koll på sånt utan tänkte nog vara snälla och bjuda på semlor helt enkelt. Det skall väl ändå uppmuntras?

    Men som sagt, att jämställa Haiti med semlor… Då kan vi ju egenligen inte sitta och diskutera sekularitet heller. Det finns många som dör i tredje världen varje dag. Borde vi inte diskutera det istället isåfall?

    Fortsätt med bra artiklar och inlägg för Gunnars skull… men ibland kanske du skulle tagga ner lite 😉

  16. AL
    lördag 8 januari 2011, 17:09:30

    Det är alltid lika fascinerande att se vissa människors
    försök till resonemang: ”Oj då, det ser ut som att grädden räckte
    till fler semlor än vi trodde. Den enda logiska förklaringen måste
    vara att ett allsmäktigt, transcendent väsen frambringade mer
    grädde ur tomma intet när vi tittade åt andra hållet.”
    ”Oförnuftigt” är en ganska snäll beskrivning…

  17. floodis
    lördag 8 januari 2011, 20:26:13

    Haha, gud är en ande som uppfyller önskor. Istället för att
    önska lite extra grädde så skulle jag bara önska att alla skolor i
    Sverige ska skapa kristna grupper. Behöver inte baka massa semlor
    då. Eller ännu bättre att alla i Sverige blir medlemmar i Livets
    ord. Man måste tänka effektivt.

  18. Torsten Andersson
    lördag 8 januari 2011, 20:50:55

    Christer, din text var tydlig och har inte blivit
    missförstådd. Däremot har den blivit medvetet vantolkad. Ett
    vanligt sätt att bemöta dig och humanisterna. Det måste vara enormt
    tröttsamt att lägga ner så mycket tid på att bemöta den typen av
    angrepp i stället för att kunna diskutera det viktiga, nämligen
    religionens roll i samhället. Ge inte upp!

  19. Bosse
    lördag 8 januari 2011, 21:37:03

    Det är inte cyniskt, möjligen naivt. Den som var cynisk
    skulle vara guden… MEN, ditt resonemang är tyvärr ihåligt. Om det
    skall hålla och du baserat på detta skall tycka illa om den
    eventuella guden så krävs det att DU också tror att det var gudens
    förtjänst att grädden räckte, annars blir det bara ett tramsigt
    inlägg, tyvärr. Bättre kan du (väl?).

  20. söndag 9 januari 2011, 00:00:18

    Den Kristne bör fråga sig istället om Den Kristna Guden är ALLSMÄKTIG. 1. Varför sker tzunamis o. jordbävningar Överhuvudtaget om Gud Älskar oss m.m.?2. Om Gud har skapat Världen m.m. så är denna gud också orsak till naturkatastrofer etc. el.hur?3. Om däremot Denna Gud inte finns o. detekterbar verklighet i nuläget visar att tzunamis o.s.v där oskyldiga barn o.andra lider o. dör sker p.g.a opartiska,okänsliga o. ickebryende naturkrafter o. naturlagar m.m. blir det ju en annan situation, denne löjliga ,tyrann m.m. till kristen Gud tycks varken bry sig om vårt lidande el.njutning av ingredienser i semlor el. bullar,dags att visa andra semlor o. bullar till kristenheten” bröder o systrar ”i humanismens anda! Om alla kristna till en början slutar med att ljuga för sig själv o. andra o . går med i humanisterna i stället o. ger lika mycket ”skatte bidrag”o.annan ekonomisk stöd till humanisterna istället o.sv. så får ju humanisterna mer resurser att utvidga sin verksamhet att hjälpa ”naturkatastrof offer ”m..m även om kanske hjälporganisationer för dyl. redan finns?!?(Smyghumanister vakna, NI vet vad som måste göras i sanningens o. humanismens namn till en början, then just do it!)

  21. söndag 9 januari 2011, 08:12:24

    Torsten A, jag tror inte att vantolkningarna – för det är i högsta grad vad det är – är medvetna, tyvärr.

    Att göra sig ”dum” med flit tror jag inte på, ingen vill framstå som dum. I övrigt håller jag med Dig och instämmer i Din uppmaning till Christer att inte ge upp.

    Bosse, Christer angriper inte den gud han ändå inte tror på… däremot ”det cyniska i att TRO att det finns en Gud som prioriterar att trolla fram extra grädde för att några gymnasieungdomar köpt för lite, istället för att rädda människor undan naturkatastrofer.”

  22. Burr
    söndag 9 januari 2011, 08:39:53

    Svar – #19 by Torsten Andersson: ”Däremot har den blivit medvetet vantolkad. ”

    Det är inte alls så ovanligt utan det förekommer i vitt skilda debattforum när verkliga argument tycks saknas. Själv har jag erfarit detta med att ha blivit vantolkad med flit och inte alls så sällan när det gäller just religiösa debattörer med tillmälen som ”kränkande”, ”fientlig” osv.

    För att illustrera vem som står för det kränkande ordet så har jag ibland tagit några bibelcitat och återgett ordagrant men vänt polariteten mot de troende och läsningen är hårresande. De meningar som står i Bibeln skulle vi andra inte kunna använda mot någon religiös grupp helt enkelt ty språket skulle bli så grovt.

    Men här spelar förstås vanans makt in med ett traditionellt synsätt att det handlar om en uråldrig och respekterad urkund. Som jämförelse kan vi tänka på att en viss barnbok som diktats årtionden sedan helt plötsligt blev rasistisk i våra moderna ögon och skulle förbjudas.

    Däremot är det något ovant och nytt för de troende att bli kritiserade för sitt självpåtagna moraliska tolkningsföreträde oavsett att det handlar om helt sanslösa påstående och företeelser och det har de väldigt svårt att hantera utan att ta till helt emotionella och sentimentala beskyllningar. Tidigare har de fått tala i fred utan att behöva möta så mycket ifrågasättande.

  23. Mathias
    söndag 9 januari 2011, 14:41:56

    Nej Bosse, det där håller inte. Du sätter upp en standard som säger att man måste vara troende i alla religioner som man vill kritisera. En ateist har inget förhållande alls till en gud, bara till dem som bekänner sin tro på guden.

  24. torsdag 13 januari 2011, 10:28:14

    Floodis ,det är ännu effektivare, ju färre skolor som livets ordso.s.v som det finns desto bättre. Det finns redan kommunala skolor täckandes hemkunskapso.religions undervisning på schemat. Livets ord o. dyl. skolor Behövs ej överhuvudtaget!(Amen.)Floodis ,man Behöver inte gå Över ån el.Floden för att hämta nödvändig Vatten o. sannare kunskap , happas att du hajar poängen.

  25. lördag 15 januari 2011, 07:50:30

    Jag tycker att många kristna liksom ”sopar problemen under mattan” o. ej vill se debattera o .notera de negativa sakerna i bibeln, särskilt gamla testamentet(ang.moral m.m.);det är som om ”konstigheterna” där ej existerade, man läser de för en själv ”positiva” raderna (likt horoskop positivism) o. ”bryr” sig inte om ”tveksamheter”, det räcker med att jesus kristus säger ”jag äro vägen o. sanningen o. ingen kömmer(a.fnissar) till min fader utan mig o.dyl, minns ej exakt för att kristna ska ta det som superbra o. ej minnas det som var mindre bra, inte en enda gång har jag träffat på en kristen som säger till mig att det o. det är konstigt för mig i bibeln , utan man öser på med det positiva för en själv som ”reklam” för kristendom, är det ett sätt att vara Smyghumanist?!?((A.fnissar))

  26. Marie Breskic
    lördag 15 januari 2011, 14:31:08

    Jaha. Har de sagt att de tror på en Gud som sänder katastrofer och förstör människors liv? Nej, de har ju sagt motsatsen, att de tror på en Gud som faktiskt bryr sig om människor inpå bara benen. Funderat på hur många hjälpinsatser till Haiti som kom från troende utifrån en övertygelse att Gud bryr sig om lidande och vill lindra och förhindra det så långt det bara går?

    Och Bosse (nr 20) har rätt om din gudstro så som du beskriver den i ditt inlägg, tyvärr.

  27. Evigheten
    måndag 17 januari 2011, 20:52:22

    Gud har beskrivits av människor på olika sätt. Ibland har många människors berättelser samlats till en religion. Sanningen är att Gud som individuation är en vanföreställning. Gud kan beskrivas som Allt, Energin, Universum, Kosmos, Kärlek, Oändlighet eller Evighet. Alla dessa ord är en beskrivning av Gud. Ordet Gud har i vår kultur starka associationer till kyrka och religion.
    Gud är näst intill ett oanvändbart begrepp när man vill förklara Den Allomfattande Energin. Eftersom Gudsbegreppet använts inom den västerländska kyrkan som någon som ibland varit hotfullt och straffande är tyvärr begreppet Gud så nära sammankopplat med företeelser som inte har någonting alls att göra med det som en gång gav upphov till uttrycket Gud. När Michelangelo avbildar Gud i Sixtinska kapellet så är det som en skäggig barsk farbror. Denna bild av Gud bär många västerlänningar med sig.
    Hinduismen är den äldsta av världs-religionerna och den använder fortfarande begreppet Brahman som betyder Världs-själen. Atman är individuationen av Brahman och Atman kommer förr eller senare att gå upp i Brahman. Ur denna panteistiska bild i kombination med polyteistiska urgamla stamreligioner som ofta beskrev en ”chefsgud” t.ex. Oden, Zeus eller Jupiter, växte en Gud fram som passade den västerländska kulturen och som allra mest har fungerat som ett maktinstrument för kyrkan, kungen och olika makthavare. Om man är riktigt petig så är hinduismen inte en religion utan en livsåskådning.
    Sanningen är att religion är helt överflödigt förutom för dem som tjänar makt och pengar på den. Bilden av en Gud som har ”mänskliga känslor” som hämndbegär, vrede och som blir besviken och indignerad är förstås fullständigt falsk. Alla som analyserar den Gud som styr över kristna, judar och muslimer finner mycket snart att det är en produkt av mänsklig fantasi och framförallt ett fantastiskt maktverktyg i händerna på de styrande.
    Gud har humor. Änglarnas ”drog” är humor. Humor är den snabbaste vägen ur rädsla.
    Det finns mycket annat av människan påhittat överflöd.

    Med vänlig hälsning Evigheten

  28. Johan
    torsdag 20 januari 2011, 19:29:06

    Nedanstående är PRECIS vad det hela handlar om.
    Cyniskt? Ja.
    Narcissistiskt? Ja.

    ”det cyniska i att TRO att det finns en Gud som prioriterar att trolla fram extra grädde för att några gymnasieungdomar köpt för lite, istället för att rädda människor undan naturkatastrofer.”

  29. Håkan Danielsson
    fredag 21 januari 2011, 22:36:57

    Hej Evigheten

    Det var ju ett tag sedan jag fick möjlighet att kommentera dina inlägg. Detta #28 där du gör försöket att sammanfatta allt vad religion i världen står för och så slutar du med att det är bara makt och fantasi för människorna. Vad jag vill minnas har du tidigare haft andra åsikter, varför har du ändrat dig ?

    Jag lyckades med att skapa ca 250 debatt inlägg, med det jag framförde och du var ju en av de få som kunde förstå. Måhända att andan på denna sida, inte kan ta till sig det jag vill säga. Den mänskliga reflextionen, den mänskliga tanken är i så motto begränsad, då den hela tiden tror sig befinna sig på det jordiska planet, detta är i och för sig förståeligt, då den existerande vetenskapliga bevisförmågan befinner sig på detta stadium.

    Jag hörde Filosofiska rummet P1 där teologiska fysikern Ulf Danielsson förklarade matematiken som människans påfund för att förstå universums komplicerade sammanhang redovisade i matematiken, sålunda upptäckte människan matematiken, då det i verkligheten är tvärtom ! Det oändliga universum gav människorna möjlighet att förstå genom matematiken.

    Jag vill likna dig Evigheten med Ulf Danielsson, bägge utgår ni från det mänskliga jordiska tänkandet. Varför finns inte insikten i det oändliga livet i universum ? Vore inte det den hemskaste, fruktansvärda tanke att vi var ensamma i universum ?

    Likväl blir då nästa tanke, om vi inte är ensamma, så måste det finnas tänkande etiniteter i universum, så brottas även dessa med livets ursprung, och sammanfattningsvis pågår liknande diskussioner. Livet är evigt i universum.

    Lyft tanken Evigheten, jag tror att du kan, du nämnde någon gång, det tänkta, samhörigheten, gemensamheten med allt liv, förutsättningen för allt liv, kärleken till allt liv ! Detta är universums budskap, de positiva livskraftenergierna föranstaltat i det vi kallar Gud.

    Det är ett enkelt kärleksbudskap, hur ni än vrider nacken av er, i alla dessa misshagligheter över människors göranden och låtanden, så är ändå ansvaret ert ! Se denna framtid, utan den enhetliga tanken, som endast kan skapas av det som är livets ursrung som i hela universum, skall den mänskliga egoism ta över med en missionär i varje gathörn.

    Livet på denna jord är mycket större än så, livet skapades inte på denna jord, och inte heller på någon annan planet, livet i universum är evigt !

  30. lördag 22 januari 2011, 12:08:32

    Gud (Jumala på finska)anses av den religiöse troende varat.ex ett övernaturligt väsen med viss inflytande i tillvaron. De använder dock t.ex vad jag kallar för ”luckornas o. Lyckans” Gud.Denna gud tycks vara ”frånvarande”då människan behöver hjälp vid tzunamis o. jordbävningar då oskylldiga lider o. dör.Bön t.ex har inte visat sig hjälpa vid dyl. tillfällen varför?Denna enkla fråga tycks den religiöse gudstroende vara expert på att undvika också!(A.fnissar)Kosmos t.e.x betyder , världsalltet tänkt som ett Harmomiskt Ordnat Helt?!Har ”herr” H. Danielssonm.fl.e. kanske missat det?Kosmos kan användas också då man naturligt vill framhäva Oändligheten etc. i Rum o. tid m.m Jag tror inte den vettiga Mr. eternity =oändligheten har missat det.?!?I o. utanför detta kosmos kan 1.Det högsta fullkomliga väsandet existera.2Verklighetens el. om man så vill , superverklighetsterrängens Yttersta Grund Existera,m.m. dock O.b.s utan Gud el. något övernaturligt!Why not?Då man utgår o. inser att i detta kosmos finns det bevisligen naturkrafter o. naturlagar utan känslor med opartiskhet för mänsklig lidande så inser man varför någon lider o. dör i tzunamis o. varför hela civilisationer o. solsystem kan förintas pga supernovor o. röda jättar., men novor är också cycliska livsgivare så till vida att alla ämnen förutom väte tillverkas där cycliskt för att bygga månar, planeter o. livsformer.Kosmisk evolution o. darwinistisk utveckling har gett oss hjärnor för att undvika naturkatasrofer typ tzunamis m.m. så gott det går, för jordens befolkning har ju ökat de senaste 100 000 åren i o. med homosapiensis uppkomst t.ex. el hur?Men hur går det for ev. jordlivsformer då vår sol blir en rödjättestjärna o slukar hela jorden?Kanske har vi blivito.utvecklatstiillrenärermellanlivsvänligasolsystem el. möter mer avancerde livsformer med kunskap att kontrollera hela solsystem el. galaxer för att undvika förintelse som hjälper oss, denna scenario är dock miljarder år i framtiden.Hjälp från någon gud el jesuskan vi knappst räkna med. el.hur?Enligt frank drake ekv. finns det redan ca. en miljon livsformero. civililisationer i en spiralgalax typ vår.Varelser från andra dimensioner än de av oss kända kanske också finns,men det är ännu ej bevisat, kanske i framtiden.Eftersom energin t.ex. kan existera utan skapelse från intet i det alltid varande varat kan information i någon form utanför rna, dna, böcker, datorer elektrisk.o. annan bärvågform m.m. existera o. därmed kod o, instructionomhur materiella livsformer uppbyggs det återstår dock att bevisa dyl. på ett djupare plan,el hur?. I ett evigt cycliskt universum kan det finnas ett maximum mängd för energi precis som information i av oss okända former.Vid ev. big bang cyklerkan vårt universum få el. läcka information från andra universa.Olika typer av universa parallella världar ,multiversa o. verkligheter kan också existera med el utan gudar , dyl. är ofta lättare att spekulera o. teoretisera om än att bevisa. Den som kommer med vettiga bevis ang. det ovanstående t.ex. förtjänar min respekt.

  31. lördag 22 januari 2011, 12:50:06

    Evigheten här uppe kan man lita på lite mer enligt min mening eftersom evigheten även kan tänka sig att en naturlig värld utan gud el. övernaturlighet tycks finnas , medans den här Håkan Danielsons ”sjukdom” tycks vara att alltför snabba ”hjärnkopplingar” görs i H. Danielssons hjärna till Gud o. övernaturlighet att förklara vår värld.H. Danielsson använder luckornas Gud för ofta utan att tänka efter vad det är för skillnad på naturliga o. övernaturliga förkaringar.?!?Därför har Aki.T. kosmosson o. evigheten en fördel fortfarande då det gäller att bevisa existens ur existens utan att använda två av den okunninges ord. Gud och Skapelse.(A.fnissar)

  32. lördag 22 januari 2011, 17:27:18

    Kosmos är allt som är ,varit eller någonsin skall vara, menar broder Carl Sagan. Och jag håller med tillsv. i brist på andra bevis. Kosmos nuvarande egenkaper här o. nu kan bevisas utan några guds o. andra övernaturliga källor argumenterar jag. H. Danielson däremot har inte levererat ett enda bevisbart argument för Guds existens utanför bibeltext o. fantasivärld t.ex. Om ”herr” Danielson ej håller med, ge ett enda åtminstone bevisbart argument att en mäktigare Gud än ett detekbart kosmos existerar !.?

  33. Evigheten
    lördag 22 januari 2011, 21:57:17

    Hej Håkan,,,,

    Den glade Tore träffar en gång en ande som erbjuder Tore EN önskan.
    Tore har alltid velat åka till Amerika, problemet är att han är rädd för alla
    färdmedel med undantag när han kör bil själv.
    Hans önskar sig en väg till Amerika.
    Anden blir lite överaskad , men försöker förklara att det är i princip
    omöjligt att bygga en så lång bro.
    Har du ingen annan önskan undrar anden.
    Tore blir lite besviken på anden men förstår problemet och Hmn tänk.. jo,,
    jag har alltid undrat hur en kvinna tänker.
    Kanske anden kunde ge mig det som min önskan.
    Anden förblir tyst i några minuter……….,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Till sist kommer han till orden, hur många filer vill du ha på vägen….??

    En historia man kan tolka som kvinno förnedrande eller som en komplimang eller
    som en rolig eller tråkig historia eller som vad man nu vill utifrån sin egen uppfattning.

    Hur man definierar gud är en sak hur man definierar religion en annan.
    Hur varje individ gör det accepterar jag , men jag har tron att
    religion är överflödigt och min”gud” har inget att göra med någon religion.

    Som jag skrev ”Gud kan beskrivas som Allt, Energin, Universum, Kosmos, Kärlek, Oändlighet eller Evighet”

    Det som uppfattas och tolkas speglar mer den som tolkar än den som tolkats.

    Med vänlig hälsning Evigheten

  34. tisdag 25 januari 2011, 10:25:19

    Som avslutning till denna debatt o. för att lämna plats åt andra som vill debattera det sturmark vill instället avslutar jag med en annorlunda,upprepande o. underhållande predikning som motpol till kristna prästers etc. predikningar det mesta av detta kan bevisas men mycket av detta är en personlig tro o. förklarar mycket…….”Superverklighets terrängens och Förgrund Naturens…, enkla, komplicerade samt ”sköna” flerdimensionella (Tao)Mångfaldsdelar, hänger Verkligen Ömsevis Intimt Samman och Tydligt Bekräftar,.. Den Bakomliggande Alltid Varande (Taos)Helhets Guda lika Verifikationsverk!…I den Eviga Outrotbara o. för en del ”Underbara”, NaturHelhetens Mångfaldiga Danslek med sig Själv!….Även .. på ett mänskligt kärleks plan..Likt en enda Njutningsvarelse, holistiskt,… ständigt stimulanssökande samt vilorörelse balansharmoni m.m. sökande med andra o. i sig själv.(Amen)(A.fnissar)

  35. tisdag 25 januari 2011, 11:13:07

    Sen vore det bra om Håkan Danielson förklarade hur livsformer som snabbt måste kolonisera en galax o. förflyttasig i rum o. tid mellan solsystem går till väga utan utan 1.kärnpuls drift.3% av ljushastigheten.2.mikrovågsegel10%av c.Lasersegel.20%ac c.Materia/antimateria drift 20%av c.Instellärramjet50%av c.Negativ materia70%avc. Kombination av materia-antimateria /kärnfusion99%av ljushastigheten. Tachyon hitech förflyttning i. kombination med Materia sändar sonder!=ljushastighet el. snabbare!Jag ville bara nämna några system min stjärnflotta ev. har i framtiden för att rädda ev. livsformer som finns här på jorden då solen blir en rödjätte.Medans andra som fortfarande ber till ”hosianna i höjden”om hjälp kommer att förintas, ungefär så mycket ”materialist”är jag i praktiken ”idag”. (A.fnissar)

  36. tisdag 25 januari 2011, 11:45:35

    Om” Mr”Danielsson inte visste det så innebär materialism t.ex. enligt min mening att verkligheten till sitt väsen är åtminstone energi el. i första hand av materiel natur o. att det ”andliga”(vad det nu är)kan härledas ur detta, hur skulle det Annars gå till? ”Vi” o. kosmos t.ex, blir medvetna i vår hjärna på vår niva genom att energi(materia)omvandlas i hjärnan till medvetande, hur skulle det Annars gå till???

  37. Karl M. Wilzén
    måndag 7 mars 2011, 17:23:35

    Det är alltid lika intressant att läsa hur en text kan uttolkas på många olika vis, och att samtliga uttolkare finner budskapet otvetydigt uppenbart utan att ta hänsyn till eventuella brister i egna tankemönster. Sturmark är (enl. min begränsade tolkning) inte ute efter att angripa ungdomar som delar ut semlor eller att påstå att kristen välgörenhet i Haiti inte existerar.

    Hans primära poäng är att det i realiteten handlar om religiös verksamhet som får statligt stöd, och att detta är fel och värt att bekämpa i en sekulär stat. Hans sekundära poäng är att en hypotetisk gud som skapar extra grädde till semlor, men låter hundratusentals haitier dö knappast kan betraktas som särskilt stor eller god. En rimligare förklaring till en tro på en sådan gud är då att kristen tro är i sin grund narcisstisk. Universums skapare och herre ägnar mig (MIG!) uppmärksamhet för att han älskar just mig. Han hjälper mig att dryga ut bakverk och matlagning med extragrädde så fort jag ber om det.

Lämna en kommentar

Mitt nyhetsbrev

Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress:

Under läslampan just nu

Livets kod

För första gången i mänsklighetens historia kan vi nu gå in i våra gener och ändra i deras sammansättning. För sin upptäckt av gensaxen CRISPR belönades biokemiforskaren Jennifer Doudna med ... [Läs mer]

Nätverk

Senaste kommentarerna